11.5.2007

Kännykät parkkiin

Lieksalaisen koulupojan isän mielestä opettajalta puuttui huumorintaju, kun tämä ei ymmärtänyt hänen poikaansa.

Poikahan pani You Tubeen kamerakännykällä salaa nauhoittamansa opettajan laulu- ja tanssiesityksen ja antoi sille nimen The karaoke of mental hospital. Opettaja on nyt pyytänyt poliisia tutkimaan, onko kyseessä kunnian loukkaaminen.

Mitä sitten, jos opettaja ymmärtäisikin filmin huumorin? Otaksun nimittäin, että kyse ei ole vain huumorintajun puutteesta, sillä suostuihan opettaja esiintymään oppilaitten vappuriehassa, josta otos oli kuvattu. Tiukkapipoiset ja totiset opettajat harvoin panevat itseään likoon huvittamalla oppilaita omalla persoonallaan, kuten tämä opettaja näytti tehneen.

Tänä yleisesti hyväksyttynä Olen rikollinen ja ryöstän minkä ehdin -aikana joku todella saattaa haluta pitää persoonansa ja henkensä tuotokset erossa laajemmasta levityksestä, omien avaintensa takana. Kaikkea ei todella voi ottaa ja monistaa, vaikka tekniikka antaisi siihen oivat mahdollisuudet. Ja kaikkea ei pidä hyväksyä, vaikka iltapäivälehdistö yllyttäisi opettajaa tyytymään pojan anteeksipyyntöön ja kuittaamaan jutun villaisella. Lapsihan on edelleen uhitellut panevansa filminsä takaisin You Tubeen, huolimatta asioiden saamasta käänteestä. (Tiedot HS, IS)

Kannatan Opettaja-lehden Hannu Laaksolan ehdottamaa kännykkäparkkia kouluihin, koska opiskelussa ei missään vaiheessa tarvita omaa kännykkää. Ja kannatan myös sen vuoksi, että valtaosasta vanhempia ei näytä olevan lastensa media- ja viestintäkasvattajiksi edes alkeellisessa määrin, koska kerran tämän kyseisen opettajankin suuttumustakin pidetään vähätellen vain opettajan huumorintajun puutteena.

(Tiedot HS, IS)

(Maalaus Grant Wood)

56 kommenttia:

  1. Minä olen sitä mieltä, että julkinen hoito-, kasvatus- ja opetustyö on julkista. Aika terävä ajatus, eiks je, joka tarkoittaa siis sitä, että opettajaa työssään ei vain voi kuvata salaa.

    Toki henkilökohtaiset medialaitteet ovat tuoneet työhön uusia haasteita, joista kas, kas, mediakasvatus ei ole vähäisin.

    VastaaPoista
  2. Minulle kännykkä on kannettava puhelinkoppi, ei muuta. Kännykkäyterrorismi junissa, busseissa, kouluissa, kirjastoissa kirkoissa, konserteissa, elokuvateattereissa (itse en käy), baareissa ja ylimalkaan julkisissa paikoissa on saatava kuriin. Ja herranjestas kuinka kova hälytysääni monissa on! Ota siinä bussissa torkut, kun korvanjuuressa kajahtaa. Silloin kajahdan minäkin.

    VastaaPoista
  3. Julkisella paikalla tai laitoksessa kuvaaminen lienee täysin sallittua.

    Kautta aikojen on kuvattu joulu- ja kevätjuhlissa, kaikkia esityksiä.

    Opettaja tekee itsestään naurettavan, itsehän hän on itsensä tilanteeseen asettanut.

    VastaaPoista
  4. Minä olen sitä mieltä, että julkinen hoito-, kasvatus- ja opetustyö on julkista. Aika terävä ajatus, eiks je, joka tarkoittaa siis sitä, että opettajaa työssään ei vain voi kuvata salaa.

    Suomen peruskouluissahan on kännykän käyttökielto oppituntien aikana. Tämä koskee myös kännykässä olevan kameran käyttöä. Kiellon tavoitteena ei ole salailla opetustuntien sisältöä, vaan kännykällä ei ole vielä todettu olevan opiskelua hyödyttäviä tehtäviä.

    Työn julkisuus ei voi mitenkään tarkoittaa sitä, että työntekijällä ei ole sanomista itseään koskevan kuva- tai tekstimateriaalin julkaisemisesta valtakunnallisella mediatasolla, eikä suppeammallakaan.

    On olemassa sellainen kuin laki henkilön intimiteettisuojasta, jonka mukaan työntekijästä ei saa ilman lupaa julkaista kuvaa edes työpaikan nettisivuilla.

    Opettaja toimii tässä nyt rohkeasti ja työtään arvostaen.

    VastaaPoista
  5. Tämä koskee myös kännykässä olevan kameran käyttöä. Kiellon tavoitteena ei ole salailla opetustuntien sisältöä, vaan kännykällä ei ole vielä todettu olevan opiskelua hyödyttäviä tehtäviä.

    Niin kuin ei muistiinpanoilla yleensäkään? Ennen vanhaan opettajan sanominen kirjoitettiin vihkoon.

    VastaaPoista
  6. Tààllà Italiassa on useampaan otteeseen kohistu koululaisten tuubissa julkaisemista kouluvideoista; joskus videoissa kuvataan opettajan raivonkohtauksia, joskus oppilaiden tappeluita ja jopa sijaiseen kohdistuva kàhmintà(pojat tòkkivàt nuoren sijaisnaisen takamusta)on pààssyt "julkisuuteen". Tietysti irvokasta on, ettà ensin pàivitellààn nuorten kàyttàytymistà, ja sità, ettà he julkaisevat moista roskaa; toisaalta uutislàhetyksissà noita "skandaalivideoita" on pyòritetty kyllàstymiseen asti.

    Minusta kuitenkin julkisella paikalla kuvattu video on erààllà tavalla julkista omaisuutta. Làhikuvia ei saisi julkaista ilman lupaa, mutta mites sen estàt.
    Sari

    VastaaPoista
  7. "Joka

    1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka

    2) muuten kuin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla halventaa toista,

    on tuomittava kunnianloukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

    Edellä 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna kunnianloukkauksena ei pidetä arvostelua, joka kohdistuu toisen menettelyyn politiikassa, elinkeinoelämässä, julkisessa virassa tai tehtävässä, tieteessä, taiteessa taikka näihin rinnastettavassa julkisessa toiminnassa ja joka ei selvästi ylitä sitä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä."

    Kyllä laki asettaa opettajan hankalaan osaan, mikäli hän aikoo jutun voittaa.

    Kännykkäparkki on sairas idea. Kuka vastaa parkissa olevista puhelimista?
    Minä edellytän, että lapseni pitävät puhelimansa mukana, tunneilla koulussa äännettömällä ja vastaavat tunnilla tuleisiin puheluihin välitunneilla. Tyttäreni koulu on iso ja sokkeloinen, kännykkäparkki tarkoittaisi pitkälti välituntien kulumista siihen, että käy tarkistamassa puhelimensa.

    VastaaPoista
  8. Minusta kyse on opettajan kunnian loukkaamisesta. Hän on rohkea puolustaessaan itseään.

    VastaaPoista
  9. Kännyköinti on lisännyt sairasta läheisriippuvuutta, myös vanhempien lapsiinsa kohdistuvaa. Kävelin tai hiihdin kouluun lapsena ilman kännykkää säällä kuin säällä, 3,5 kilometriä sivu, joillakin oli jopa 5 km sivu. Mitenkähän ne vanhemmat siihen aikaan oikein pärjäsivät? Meistä lapsista tuli yleensä terveistä ja reippaita. Kännykät kotiin.

    VastaaPoista
  10. Mitenkähän ne vanhemmat siihen aikaan oikein pärjäsivät?

    Tapasivatko opettajaakaan koskaan?

    VastaaPoista
  11. Meistä lapsista tuli yleensä terveistä ja reippaita,

    Salli mun nauraa.

    VastaaPoista
  12. Kännykkä äänettömälle ja reppuun. Välitunnilla katsotaan puhelut ja viestit ja vastataan, jos tarpeen.

    Onhan koulussa muitakin sääntöjä, miksei sitten myös kännykkäsääntö.

    VastaaPoista
  13. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  14. Piti sanomani:

    Onhan koulussa muitakin sääntöjä, miksei sitten myös kännykkäsääntö.

    Koulu on oppimaan oppimisen paikka eikä luovuudella ole sääntöä, vaikka blogitädeiltä niitä ryöppyää aiheeseen kuin aiheeseen.

    VastaaPoista
  15. Ja tämä mediakasvatus koskien kannettavia puhelimia on selvästi yhtä tärkeää jo varttuneemmillekin luentojen, seminaarien, konferenssien, elokuvateattereiden aja hyvien keskustelujen osallistujille. Saattaa jopa olla, että lapsi yrittää sentään pitää puhelimen käyttönsä piilossa. Vanhempi voi sen enempää ajattelematta ryhtyä puhumaan puhelimeensa jopa kesken luennon.

    VastaaPoista
  16. Kyllä laki asettaa opettajan hankalaan osaan, mikäli hän aikoo jutun voittaa.

    Opettaja on pyytänyt poliisia tutkimaan, onko hänen kunniaansa loukattu. Minusta tämä ei anna aihetta päätelmään jutun voittamisesta.

    Kännykkäparkki on sairas idea. Kuka vastaa parkissa olevista puhelimista?

    Idea on suhteessa vallitsevaan käytäntöön. Voidaan varmaan kysyä, miksi oppilaat ja opiskelijat eivät pidä puhelimiaan äänettömällä tai kiinni tuntien aikana.

    Minä edellytän, että lapseni pitävät puhelimansa mukana, tunneilla koulussa äännettömällä ja vastaavat tunnilla tuleisiin puheluihin välitunneilla.

    Näin koulukin edellyttää. Oppilaille olisi hyvä saada opiskelurauha, jota ei häiritä puhelinsoitoilla. Elävä läsnäolo ja vuorovaikutus lapsen kanssa aamuisin ja iltaisin lienee parempi vaihtoehto kuin lapsen hoitaminen lankoja pitkin.

    Ja tämä mediakasvatus koskien kannettavia puhelimia on selvästi yhtä tärkeää jo varttuneemmillekin luentojen, seminaarien, konferenssien, elokuvateattereiden ja hyvien keskustelujen osallistujille.

    Koulujen (ja työpaikkojen yleensäkin) kännykköjä koskevat järjestyssäännöt koskevat tietenkin myös opettajia ja työntekijöitä.

    Koulu on oppimaan oppimisen paikka eikä luovuudella ole sääntöä, vaikka blogitädeiltä niitä ryöppyää aiheeseen kuin aiheeseen.

    Blogisetä on nyt ytimessä: tämä on pojalle ja hänen vanhemmilleen eettisen ja humaanin kasvun paikka. Pilkkaaminen ja ilkeys eivät ole luovuutta. Ilkeyden ymmärtämättömyys ei ole huumorintajun puutetta.

    VastaaPoista
  17. Poikahan laittoi kyseisen videon esille otsikolla "Karaoke of Mental Hospital ". Tästä löytyy se loukkaava kohta.

    Minusta tämä on selvä kunnianloukkaus. Tuskin ilman tuota tekstiä asiasta olisi tullut edes kohua.

    Ja opettajahan ei ole julkisuuden henkilö. Häneltä olisi pitänyt pyytää lupa videon esitykseen.

    VastaaPoista
  18. Palaan vielä pariin kohtaan ylemmissä kommenteissa, joita en ehtinyt aamulla kunnolla lukea.

    Tom Nokkeli viittaa ilmeisesti muistiinpanojen tekoon kännykällä, kun sanon, että kännykällä ei ole vielä todettu olevan opetuskäyttöä.

    Ehkä pitää odottaa sitä aikaa, että peruskoulu pystyy kustantamaan kaikille lapsukaisille omat mobiilikännyt muistiinpanojen tekoon. Tavallisilla kännyillä, jollainen useimmilla on, ei voi tehdä muistiinpanoja. Muutenkin muistiinpanojen teko nopeasta puheesta sujuu parhaiten ja ergonomisimmin ennenvanhaisen kynä ja paperi -systeemin avulla kuin luonnottoman pikkiriikkiseen ruutuun tuijottamalla ja naputtelemalla lihakset kireinä ja silmät sirrillä.

    Sarin ja anonyymin kommentissa arvellaan julkisella paikalla kuvatun videon olevan aina sallittua ja tuotoksen olevan julkista omaisuutta.

    Ei luokkahuone nyt herra paratkoon mikään julkinen estradi ole, vaikka koulujen ovet ovatkin avoinna kenen tahansa tulla opetusta seuraamaan. Ainoankaan opettajan ei todellakaan tarvitse suostua pellen rooliin, jos joku huonosti kasvatettu kersa iskänsä tuella niin sattuisi haluamaankin. Ei ainakaan, jos kersa on vielä valehteluun taipuvainen.

    VastaaPoista
  19. Kännykät pois joka iikalta kouluissa!
    Edes jokin tunti lepoa aivoille ja ympäristölle tästäkin säteilyn lisäyksestä.
    Mitä opetuksesta on hyötyä tulevaisuuden aivokasvainaikuisille!
    Taantumista lapseksi muistuttaa nykyisin aikuistenkin kaiken teksniikan kyseenalaistamattomuus.
    Akkujen latausta, näppäimistöillä näpyttelyä ja tuijotusta, ja suurin osa aivan käsittämättömän typeristä syistä!

    VastaaPoista
  20. Kännykkä on hyötyvehje, joka parantaa merkittävällä tavalla ihmisen asioiden sujumista. Itselläni on kaksikin kännyä ja sen lisäksi lankapuhelin.

    Tässä jutussa on kait perimmältään kyse ihmisarvosta.

    VastaaPoista
  21. Kuinka paljon ja miten olet "hyötynyt" kännyköistäsi? No ymmärrän, että mökillä ne ovat tarpeellisia, jos muuta puhelinta ei ole.
    Asioiden sujuminen ja sujumattomuus ilman kännykkää!? Sekin on pohtimisen arvoinen aihe.

    Niin, ihmisarvoista elämää on kai kuulua kännykän käyttäjien joukkoon. Olla osallisena jostakin suuremmasta. Sitäkö tarkoitit?
    Joskus kävelee kaupungilla vastaan ihmisiä, jotka pitävät ilmeisesti uutta, juuri hankittua hienoa puhelinta korvallaan, vaikka linjalla ei ole ketään.
    Ymmärrän sen omanarvontuntoa nostattavan merkityksen.
    Se on sitä samaa, kun esim saa uuden polkypyörän lapsena, jota sitten muut lapset kadehtivat.
    Tai sitten vain kuuluu itsekin tasa-arvoiseen polkupyöräporukkaan.

    VastaaPoista
  22. Hyvä Leonoora. Alpoodeja, raikuvua alpoodeja, kauan kestäviä alpoodeja! Teputellaan kun tavataan.

    VastaaPoista
  23. Hieman vähemmän desipelejä aplodeeraukseen A-K :) Mutta lämmin kiitos silti!
    Täällä on metakkaa jo muutenkin seinien puolella jos toisellakin taloa kun Suomen jääkiekkojoukkue pääsi finaaliotteluun.

    VastaaPoista
  24. Leonoora,

    molemmat kännykät on hankittu, koska mökillä ei ole lankapuhelinta. Vanhempi kännykkä on normaalikäytössä, toinen (gprs) lähinnä vain nettiyhteyttä varten.

    Kännyt ovat vaatimattomia ja vanhoja perusmalleja. En suostu maksamaan puhelimen viihdeominaisuuksista, kun minulla on erikseen vehkeet mm. musiikin kuunteluun ja valokuvaukseen. Lisäksi laukussani kulkee aina muistikirja ja kynä asioiden muistiinmerkintää varten.

    Lankapuhelin on se, jota en tarvitse ja olenkin sulkemassa sitä.

    VastaaPoista
  25. Kännykkä on paraatiesimerkki brändistä, joka on muuttunut alunperin välttämättömästä hyödykkeestä jotakuinkin tarpeettomaksi leluksi.

    'Superkännykkä' on siis suurimmaksi osaksi tarpeetonta hälyä pelkän turhamaisuuden nimissä.

    Mulle riittää 'karvahattumalli'. Se on mun 'ikioma' brändi.

    *
    nokkeli

    Taitaa sulla mennä vähän sekasin käsitteet ja asiat.

    Koulu ei ole pelkkä 'viihdekeskus'. Kyllä siellä pitäis jotain oppiakin, eikä oppiminen ole pelkkää hauskanpitoa.

    VastaaPoista
  26. Kohtahan tässä tarvitsee ostaa se uusi monitoimikännykkä. Itse kunkin. Sitä ilman ei kohta tule varmaankaan normaali ihminen toimeen. Siinä on sitte kaikki mahdolliset ja mahdottomat mahdollisuudet kokea ihmisarvoa tukevia ja edistäviä asioita.
    On televisio ja internet ja kaiken hyödyllisen hyödyttömän lisäksi kaikki ne kehittävät, ihanat pelit.

    Mihin nää entiset romut sitte saadaan mahtumaan?

    VastaaPoista
  27. Palatakseni lopuksi itse aiheeseen: minua huolestuttaa siis se, että lieksalaispojan eettinen taju eli moraali ei toimi, hän ei erota oikeaa väärästä.

    Erityisen pahalta tuntuu se, että malli tulee isältä.

    Pahalta tuntuu myös se, että eettisen tajun puute peitetään tässä näennäiskeskusteluun siitä, saako julkisella paikalla kuvata vai ei. Eihän siitä ole kyse! Äly hoi. (Kuvatahan voi vaikka äitinsä kuoleman. Mitä sen jälkeen tapahtuu - kas siinä pointti!)

    VastaaPoista
  28. Joo, Leonoora, noi entiset romut!

    Muistatko kun tuli oisko ollut vuos sitten ohjelma telkkarissa jossa näytettiin kiinalaista vai oliko se vietnamilainen hikipaja, jossa työläiset joutuivat avonaisen kuuman levyn avulla ilman minkäänlaisia suojaimia hengittämään rikin ja muut myrkyt, että saatiin se tarvittava metalli siitä kuumasta seoksesta poies.

    Sinne ne päätyvät, muiden kuolemaksi. Ei tietenkään meidän, mehän ollaan Nokialandiasta.

    VastaaPoista
  29. Poikani alakoulussa on sääntö, jonka mukaan puhelimet pidetään tuntien aikana äänettöminä ja poissa käsistä. Tietääkseni tällainen sääntö on yleinen ainakin turkulaisissa kouluissa ja mielestäni se on ainoa järkevä tapa suhtautua asiaan.

    VastaaPoista
  30. Iines, hyvä kun palautit aiheeseen.
    Voi miten toivoisinkaan, että sitä moraalia sais tilata kännykän avulla. Kukahan haluaisi perustaa yrityksen?

    Joo Ripsa, muistan. Arvaa vaan liikkuiko samanlaisia ajatuksia mielessäni sitä katsellessa.

    Veikko: Hyvä Turkulaiset opettajat!

    VastaaPoista
  31. Tom Nokkelin sanoin opétus- ja kasvatustyö on julkista.

    Kännykkäkielto on keskiaikaista, autoritaarista ja yksilön mielipiteen ja ilmaisun vapautta vakavasti loukkaavaa toimintaa.

    Ja onhan tunnettua, että itsensä ilmaisemisen ja sanan vapauden nimissä voi tehdä melkein mitä vaan. Mieleen tulee Smash Asem ja Euro Mayday mielenositukset, joissa sananvapautta harjoitettiin aika reippaanlaisesti ja tehokkaasti.

    Se oli vain ikävää, koska poliisin fasistinen toiminta esti vapaan maan luovien kansalaisten itseilmaisun.

    Omilla tunneillani/meidän koulussa on valitettavasti pidettävä kiinni ja suljettuna. Ja hyvä näin. Vaihtoehto on julkinen, viiltävä, sanallinen nöyryytys ja jälki-istunto.

    Yleensä ja erikseen. Radion, kameran, sähköpostin, netin, herätyskellon, almanakan, laskimen, tv:n lisäksi haluaisin känykkääni vielä akkuporakoneen, vispilän, uunin... ja kukkopillin.

    Kiitos. Ja Tom Tom on samaa mieltä??

    VastaaPoista
  32. Leonoora, ymmärrän irvailevan asenteesi kun sanot, että voi miten toivoisinkaan, että sitä moraalia sais tilata kännykän avulla. Kukahan haluaisi perustaa yrityksen?

    Et taida tietää, että moraali kuuluu olennaisena osana ihmisyyteen eikä ole poikkeustila tai ulkoinen härpäke, joka on vain joillain kirkasotsilla. Poikkeustila on se, kun moraali katoaa.

    Moraaliin sisältyy taju oikeasta ja väärästä, kun asia suhteutetaan ihmisyyteen, joka on olemassaolon ja jatkuvuuden kulmakivi. Moraalihan määritellään yhteisön eettisiksi käsityksiksi, käyttäytymissäännöiksi, joita ei ole noudettu ulkoa vaan ne tulevat yhteisön ja ihmisen sisältä. Ominaista moraalille ja käyttäytymissäännöille on se, että niitä ei ole kirjoitetussa muodossa, vaan ne ovat ihmisten mielessä, sydämessä, henkisenä pääomana. Jos ne kirjataan ylös, ollaan lähellä ulkokohtaista moralismia.

    Tästä näkökulmasta on väärin valehdella ja vääristellä olemassaolevaa, koska sellainen ei edistä ihmisyyden kasvua, pyrkimystä globaaliin yhteisyyteen ja ykseyteen, kaikkien rajojen ylittämiseen.

    Tässä keskustelussa on siis varsin kapeaotsaista puhua siitä, saako tunnistettavaa henkilöä kuvata työtilanteessa vai ei. Pitää puhua siitä, saako tunnistettavasta henkilöstä poikkeuksellisessa työtilanteessa kuvattua videota esittää väärin tiedoin merkittynä maailmanlaajuisessa mediassa henkilöltä kysymättä.

    VastaaPoista
  33. Ensinnäkin Hyvää Äitienpäivää Iines!
    Kuinka paljon ihmisen moraaliin, voi vaikuttaa myös hänen ulkopuoleltaan, vai voiko?

    Tuon esimerkkitapauksen voi selittää tietysti oppilaan nenäänsä pidemmälle ajattelemattomuudella. Kenties hän oli mielestään vain kekseliäs ja hauska.
    Vai liekö ollut myös hampaankolossa jotakin opettajaa kohtaan?
    No, joka tapauksessa oppilaan virhe on se, ettei hän kysynyt opettajansa mielipidettä asiasta.
    Ja otsikoi vielä videonsa siten, että tuskin kukaan epävarma, huumorintajuton, ihminen sen loukkaantumatta pystyisi sulattamaan.
    Totuus saattaa satuttaa, olipa kyse mistä asiasta tahansa.

    VastaaPoista
  34. Poika Lieksasta: Ope hei, kato mitä mie kuvasin miun kännylläin. Saanks mie panna tän juutuubiin otsikolla karaoke ov menttaal hospitaal?

    Kuvaamataidon ope: Katohan vuan ku on kiva jutska. Paa vuan ja kerro miullekkii sitt se veppiosoite mist mie katon sen. Miun lapsetkii kattoo varmaan mielissään. Oot sie kekselijäs.

    Nauravat huumorintajuisina yhdessä.

    VastaaPoista
  35. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  36. Poistin tuon edellisen kommenttini.

    Toivottavasti asianomaiset päsevät sopuun asiasta. Se kai lienee tärkeintä tässä tapahtumassa. Ja kai me muut myös toivottavasti opimme siitä jotakin.

    VastaaPoista
  37. Hyvä hyvä Catulux!
    Hyvä hyvä Leonoora!
    Hyvä hyvä Rauski!

    (Huom. aakkosjärjestys)

    Väy väy, Iines!

    VastaaPoista
  38. Totuus saattaa satuttaa, olipa kyse mistä asiasta tahansa.

    Varsinkin omasta kuvasta.

    VastaaPoista
  39. Mistä kumman totuudesta ja omasta kuvasta te nyt horisette, Leonoora ja Tom Nokkeli?

    Kaikkihan pojan teossa lepää valheen päällä, ja te nimitätte sitä totuudeksi. Totta hemmetissä opettaja nyt oman peilikuvansa tuntee, joten hänen ei tarvitse järkyttyä yhdestä videosta totuuden "satuttamisen" vuoksi. Kumpi teistä sitä paitsi tietää, miten kaunis tämä kuvaamataidonopettaja luonnossa on?

    Jään ihmettelemään, oletteko todella niin välinpitämättömiä, että teille on yhdentekevää, jos lapsi valehtelee ja on tahallaan ilkeä. Molemmat leimaatte sen henkilön syylliseksi, joka ei ole tehnyt mitään, joka on kuvaamisen kohde, selkeä uhri. Uskomatonta vastuuttomuutta aikuisilta ihmisiltä! Läsnäoloa ja välittämistä lapsi tarvitsee aikuiselta, ei tuollaista välinpitämättömyyttä, jota laiska kantanne edustaa.

    VastaaPoista
  40. Kaikkihan pojan teossa lepää valheen päällä, ja te nimitätte sitä totuudeksi.

    Eikö klipsi kuvaa opettajaa työssään? Tallenne on enemmän kuin totta.

    VastaaPoista
  41. Tom nokkeli muistuttaa edesmennyttä Repardpoa. Jutut menevät samoja latuja.

    Niin, se mediakasvatus. Paha juttu, paha juttu.
    Siinäkin kotona opituilla asenteilla on suuri merkitys.Kyseisen oppilaan tapauksessa niistä asenteista ei taida olla apua.

    VastaaPoista
  42. Muka ope (evp) ottaa mielenkiintoisesti kantaa oppilaan tekoihin, sananvapauteen ja koulujen julkisuuteen, olisikohan tuossa opettajataustassa jotakin perää.

    Mitä muuten eläkeläinen tekee 2 luurilla? Miehillä perinteisesti 2 luuri on ns. pilluluuri jota pidetään perheeltä piilossa ja siinä prepaid kortti.

    VastaaPoista
  43. Mutta opettajahan pyysi poliisia tutkimaan, loukkaako videotallenne hänen kunniaansa, koska se väittää työntekijän työympäristöksi mielisairaalan. Tämäkö on Tom Nokkelille totuus? En voi uskoa, että Tom Nokkelin maailmankuva on näin vääristynyt, että valheellinen kuva onkin totuus, koska se on tallenne. Jumantsukka mikä päättelykyky.

    Terveiseisiä Anonyymille (htv.fi, IP 82 161 164 Bredvik), joka toistuvasti isket heikkoihin kohtiini - ikääni ja eläkkeelle joutumiseen ja muka-opettajuuteen. Muistahan, että katkeruus vie kalatkin vedestä. Minussa ei todellakaan ole mitään kadehdittavaa.

    VastaaPoista
  44. Videon nimi Karaoke of mental hospital ei loukkaa opettajaa, vaan mielisairaita.

    Miten kännykkäparkki voi olla sairas idea? Taisi tulla käytettyä ylisanaa.

    Itse olen yöpynyt teininä viikonlopun (kaksi yötä) laavussa eivätkä vanhempani tienneet tarkkaa sijaintiani eikä kännykkäyhteyttä todellakaan ollut. Ei tuntunut pelottavalta minusta, tuskin vanhemmistakaan.

    VastaaPoista
  45. Katja,

    oman etiikkani mukaan valhe on aina loukkaava, sillä jos se lausutaan meistä, se tekee meille väkivaltaa muuntamalla sitä, mitä olemme.

    Ajattelen myös niin, että mielen sairaudessa ja sairauden aiheuttamissa oireissa ei ole mitään hävettävää, joten en osaa sanoa, loukkaako tallenne sairauksista kärsiviä.

    Monestihan ajatellaan niin, että mielen sairaudet eivät kestä vapauttavaa naurua. Monet sairastuneet ovat eri mieltä nykyään. Heillä on monesti tervettä itseironiaa.

    Yritän sanoa tässä, että totuus ei voi loukata. Vain valhe loukkaa.

    VastaaPoista
  46. Älähän nyt Iines-hyvä maalaa itseäsi nurkkaan. Et voi koulupojalta edellyttää täydellistä moraalitajua tai eettisten kysymysten hallintaa. Häntä on pidettävä keskenkasvuisena. Niinpä olemme varmaan yhtä mieltä siitä, että hän, samoin kuin muutkin lapset, tarvitsee vielä hoitoa, kasvatusta ja opetusta.

    Olen osallistunut tähän keskusteluun niiden tietojen pohjalta, jotka tässä keskustelussa ovat esiin tulleet. Olen ymmärtänyt, että opettaja on esiintynyt oppilaille koulun tilaisuudessa ja että yksi oppilas on kuvannut esityksen, otsikoinut sen ja julkaissut netissä. Opettaja, joka tästä suivaantuu, ei ole aikuinen.

    Oikea tapa lähestyä asiaa olisi ollut asiallinen ja opettavainen keskustelu.

    VastaaPoista
  47. Minä sen sijaan luotan nuoreen. Tiedän, että 15-vuotias pystyy moraalisiin pohdintoihin, jokuset hyvinkin syvälle meneviin. Ellei tässä iässä erota oikeaa ja väärää, valhetta ja totta, on korkea aika saattaa nuori tällaisten pohdintojen äärelle vaikka kantapään kautta.

    On hyvä, että opettaja uskaltaa suivaantua oppilaan edessä, eikä nöyristele vanhempia ja julkista tuomiota peläten. Ellei opettaja kiinnitä huomiota pojan rikkomukseen, kuka sen tekee, kun vanhemmista ei siihen ole ollut?

    Opettajan tehtävä ei ole olla oppilaan kiva kaveri, vaan turvallinen aikuinen, joka tuntee vastuuta nuoren ohjaamisesta kaikkien suomalaiskoulujen yleisten humaanien kasvatusperiaatteiden mukaisesti.

    Väistät edelleen kierosti asian ytimen: tahdot nähdä vian vain opettajassa, ja poika on sinusta viaton karitsa, jota ollaan viemässä teuraaksi.

    Tästä voin päätellä ainoastaan sen, ettet tunne henkilötietolakia, jonka mukaan lupa kuvan julkaisemiseen on aina kysyttävä, kun kuvataan yksityishenkilöä julkisella paikalla. Tämä liittyy juridisesti yksilön intimeetin suojaan.

    VastaaPoista
  48. Viitsisitkö lukea päreesi ensimmäisen kommentin uudestaan?

    Tästä voin päätellä ainoastaan sen, ettet tunne henkilötietolakia, jonka mukaan lupa kuvan julkaisemiseen on aina kysyttävä, kun kuvataan yksityishenkilöä julkisella paikalla.

    Opettaja ei ole koulussa yksityishenkilö. Tämä on vakaumukseni.

    VastaaPoista
  49. Luin uudelleen lähdeaineistoani ja näinhän lukemassani jutussa lukikin:

    "Huomaa, että jos kuva olisikin otettu julkisella paikalla, suojaa yksityisyyden suoja YKSITTÄISTÄ ihmistä eli häntä ei saa kuvata tilanteessa, joka on loukkaavaa tai halventavaa!"

    Missään ei siis puhuta yksityishenkilöstä eikä julkisuuden henkilöstä, vaan vain henkilön intimiteettisuojasta.

    LÄHTEITÄ:

    Tietosuojavaltuutetun toimisto –Hyvä tietää 3/2005

    Henkilötietolaki 523/1999

    Mikko Hoikka Oikeus omaan kuvaan
    Turun yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan julkaisuja, 2004

    Tekijänoikeuslaki 1961/404


    Kuvasto Tekijänoikeus ja oikeus valokuvaan

    VastaaPoista
  50. Ahaa, opettajan esiintyminen koulun vappukarkeloissa halvensi hänet ja loukkasi häntä itseään.

    Kuulostaa lievästi skitsofreniseltä.

    VastaaPoista
  51. Loukkaavaa on vain valhe, ei totuus.

    On mahdollista, että vaikeus ymmärtää tätä johtuu siitä, että oma eettisyyden taju on kuollut. Jos ei näe tässä jutussa valhetta ja väärinkäytöstä, ei näe myöskään keisarin alastomuutta.

    VastaaPoista
  52. iines, nokkeli

    Jospa kyseinen ope vain hyväuskoisuuttaan otti turhan suuren riskin tunnetusti riiviömäisten yläasteikäisten suhteen.

    Nyt mä olisin paradoksaalisesti Nokkelin kanssa samaa? mieltä: ei pidä olla naivin luottavainen tällaisissa asioissa.

    Enkä toisaalta ymmärrä, että tässä olisi kysymys valheesta vaan silkasta kiusaamisesta ja kaiken lisäksi tavalla, jota tekijä ei itse välttämättä edes kiusaamiseksi tulkitse.

    Mutta mauton juttuhan tämä silti.

    Entä löytyykö siitä kunnianloukkauksen tai herjauksen ainekset - sitä hieman epäilen.

    VastaaPoista
  53. Muistakaapa pyytää aina lupa kuvauskohteiltanne kun julkaisette kuvattavia henkilöitä blogeissanne.

    Olikohan tämä kuva ja kommentoinnit korrekteja? Tuo mies voisi haastaa pilkkaajansa oikeuteen jos tietäisi!

    Kuva löytyy iineksen kuvat -blogista 8.2.2007, vieläpä linkki kuvaan löytyy Valokuvatorstain laajalevikkisiltä sivuilta, teemana oli Kengät.

    Iiineksen kuvan nimi oli Isokenkäinen!

    http://iineksenkuvat.blogspot.com/2007/02/valokuvatorstai-isokenkinen.html

    VastaaPoista
  54. Räsänen, et taida osata lukea,

    Onhan se nyt valhe, että tallenne on mielisairaalasta. Ja tietenkin teko oli pojan osalta silkkaa vittuilua. Tätä olen koko ajan sanonut, joten en ymmärrä kommenttiasi sinisilmäisyydestä.

    VastaaPoista
  55. iines

    Okei. En lukenut kunnolla. Kiitti vaan muistutuksesta.

    VastaaPoista
  56. Opettaja 40/2007 on asiasta artikkeli. YouTube videoon oli liitetty herjaavia kommentteja englanniksi (mielenterveys). Alioikeus totesi kunnianoloukkauksen tapahtuneen. Koululainen valitti tuomiosta.

    VastaaPoista