14.5.2007

La verità

Edellisen päreen kommenteissa esiintyy hämmentäviä käsityksiä totuudesta.

Kyse on koulupojan Karaoke of Mental Hospital
-tallenteesta, jonka hän pani You Tube
-sivustolle. Pari kommentoijaa on sitä mieltä, että opettaja suuttui totuudesta, kun pyysi poliisia tutkimaan, onko häntä loukattu.

Mikä siis on totuus? Ja voiko totuus levätä valheen sylissä? Kohtasiko opettaja tallenteessa oman hulluutensa, jota ei kestänyt? Olisiko hänen pitänyt kestää pimeä puolensa? Oliko pojalla oikeus paljastaa koko maailmalle opettajan hullu puoli - jos hänellä sellainen oli?

Kaikilla meillä on omituiset eleemme, ääntämyksemme ja tapamme, joihin suuntaamalla kameran saa hyvinkin sairaanoloisia tallenteita You Tubeen pantavaksi. Hämmästyttävää on, että jonkun mielestä tällainen otos voi olla totuus, La verità. Ja vielä hämmästyttävämpää on, että ei tajuta sitä, että totuudella on aina monet kasvot, sillä valokuvakin ikuistaa aina vain sekunnin sadasosan, jos sitäkään.

Yritän sanoa tässä, että totuus ei voi loukata. Vain valhe loukkaa. Tämän etiikkani mukaisesti opettaja ei ole löytänyt pojan tallenteesta totuutta, vaan valheen.

(Maalaus Giampaolo Bianchi, La verità)

74 kommenttia:

  1. Suurin totuus kyseisessä asiassa on se, että jos ihminen kasvaa kieroon kuin kitukasvuinen puu, ei puusta saada suoraa ja ehjää enää koskaan.

    Hyvät tavat, lähimmäisten kunnioittaminen ja oikean/väärän tunnistaminen lähtee kotikasvatuksesta.

    Hedelmistään puu tunnetaan.

    Ja näyttää että kyseinen oppilas ja hänen vanhempansa ovat näitä kieroon kasvaneita puita, joiden tuottamat hedelmät ovat pilaantuneita..suorastaan mätiä.

    Valitettavasti "nykyvanhemilla" on se tärkein hukassa; se vanhemmuus.

    VastaaPoista
  2. Valitettavasti "nykyvanhemilla" on se tärkein hukassa; se vanhemmuus.

    Eikä opettajienkaan auktoriteetti ole enää ilmaisjakelussa.

    VastaaPoista
  3. Jaa. Poika kuvasi performanssia hullujentalolla, joka sattui olemaan koulu.

    Noita tuommoisia työpaikkoja Suomi on väärällään.

    Nimen antaminen koululle ei mielestäni ollut väärin. Koulut ovat useimmiten, ehkä muutamaa opettajaa lukuunottamatta kieroonkasvatuslaitoksia.

    Catulux väittää että vanhemmissä on syy. Aivan taatusti. Jos 15-vuotias lapsi on heidän geeneistään biologisesti alkuunpantu tapaus, niin vanhempien syytähän se on.

    Sen lisäksi vanhemmat ovat oppineet vanhemmiltaan että lapset on kasvatettava kieroon, jotka puolestaan ovat oppineet vanhemmiltaan että lapset on kasvatettava kieroon, ad nauseam.

    Ihminen on joukkoeläin ja se yleensä kaipaa johtajaa. Koululuokan johtaja on opettaja. En ole nähnyt videota, mutta käsitin opettajan yrittäneen opettaa oppilailleen karnevalismin ideaa. Esiintymällä itse, laulamalla ja tanssimalla.

    Minusta opettaja oli mallikelpoisen rohkea yrittäessään jotain niin mahdotonta murrosikäisten edessä.

    Sehän nyt ei tähän kansaan tartu, ellei nyt sitten viinan voimalla.

    Eilen illalla satuin saunan jälkeen istahtamaan sohvalle ja katsomaan ensimmäistä jaksoa tanskalaisesta poliisisarjasta. No, kiinnosti koska olen kerran ollut Kööpenhaminassa kokonaista kaksi viikkoa.

    Pidin tanskalaisista. He ovat ystävällisiä ja huomaavaisia ja eritoten heillä on melkoisen absurdi huumori. Siis ei musta, vaan absurdi, siinä on vissi ero.

    Mutta en usko että sarja uppoaa suomalaisiin, jotka ovat tehneet elämästään kärsimystä kärsimyksen perään - rauhankin aikana.

    Muuten olen sitä mieltä että kännykät pannaan koulun ajaksi säilöön. Ei niitä opetuksessa, ei edes välitunneilla, tarvita.

    VastaaPoista
  4. Haluaisin muistuttaa, että Youtube ja internet ovat kaikkien saatavilla ja nähtävillä. Jos laittaa Yuotubeen videon tai Irc-galleriaan valokuvan, sen luokse pääsee jokainen, jolla on tietokone verkossa.

    Netti on kuin valtakunnallinen sanomalehti eikä paikallinen, kopiokoneella tehty monistepino koulun sisäiseen levitykseen. Sisältöä on paljon ja todennäköisesti kovin moni ei ole nähnyt esim. kyseessä olevaa videota, mutta mahdollisuus on.

    Suomen lain mukaan tekijällä on oikeus omaan teokseensa mutta teoksessa tunnistettavissa olevalla ihmisellä on oikeus "omaan kuvaansa". Sanomalehdessä, nettisivuilla tai uutisissa ei saa julkaista tunnistettavissa olevien ihmisten kuvia ilman lupaa. Youtube ei ole poikkeus.

    VastaaPoista
  5. Catulux: "Valitettavasti "nykyvanhemilla" on se tärkein hukassa; se vanhemmuus."

    Niinpä niin, kaikilla nykyvanhemmilla on kaikki niin hukassa, kyl maar ennen oli paremmin.

    Uskoisin että suurimmalla osalla nykyvanhemmistakin on vanhemmus aivan yhtä hallussa kuin edellisilläkin sukupolvilla, oikeastaan jossain mielessä enemmänkin hallussa kuin entisaikaan. Mutta niillä joilla se vanhemmuus on hukassa se on totaalisesti hukassa.

    Minkä lisäksi lasten käyttäytymistä hillitsi vielä minun lapsuudessani, 60-70-luvuilla, sekin että kaikilla aikuisilla oli oikeus ja ehkä jopa velvollisuuskin oikaista ketä tahansa huonosti käyttäytyvää lasta, eli yhteisön sisäinen kontrolli toimi. Nykyisin ei moista kontrollia ole, mikä on suuri puute.

    Ja ennen kuin joku pääsee sanomaan että osa vanhemmista pitäisi moista puuttumista hänen lapsensa käytökseen loukkaavana, niin totta kai näin on, mutta moiset kermaperseet sietävätkin loukkaantua. (Minä muuten en koskaan kertonut vanhemmilleni mikäli joku minua kodin ulkopuolella ojensi, moinenhan olisi ollut noloa¹)

    Niin muuten, mielikuvani yhteisökontrollista eivät ole ihan pienestä kyläyhteisöstä.

    ¹ Tuli muuten mieleeni yksi kokemus (esi)teini-iästäni. Tumppasin tupakan katuun, jolloin vanhempi rouva käski minua poimimaan kadulle tumppaamani tupakan ja huomautti tupakoinnista liian nuorena, mihin minä teinikapinallisena: "Mitä vittua se TEILLE kuuluu" ja poimin tumpin ja heitin roskiin, vähänx mä olin rebel.

    VastaaPoista
  6. Koululaisia koskevat täysin samat sanan- ja julkaisuvapauden lait, kuin muitakin kansalaisia ja ammattiryhmiä, mm. toimittajia.

    Lain (Henkilötietolaki 523/1999)
    mukaanhan henkilöllä on oikeus hänestä otettuun kuvaan, ja tämä liittyy juridisena käsitteenä henkilön yksityiselämän suojaan ja mahdolliseen taloudelliseen hyötyyn.

    Kannattaa myös huomata, että jos kuva on otettu julkisella paikalla, suojaa yksityisyyden suoja yksittäistä ihmistä, eli häntä ei saa kuvata tilanteessa, joka on loukkaava tai halventava! Eiköhän lieksalaistallenteen otsikointi kata tämän rajoituksen selkeästi.

    On populistista ja typerää esittää asia Iltalehden Harri Nykäsen tavoin, että poliisi tutkii nyt, miten julkisessa tilaisuudessa itse laulamaan pyrkineen ja päässeen kuvaamataidon opettajan laulu voi loukata hänen omaa kunniaansa.

    Haluan lopuksi kyseenalaistaa koulun sisäisen vapputapahtuman julkisuuden. Koulu on avoin ja sinne saa tietenkin tulla, mutta se ei silti ole mikään tori tai aukio, jonne kuka tahansa voi tulla milloin tahansa oppimisrauhan särkymättä. Oppilaita tuntevana tiedän, että he saattavat kiusaantua suurestikin, kun luokissa on paljon ulkopuolisia.

    Olen vielä sitäkin mieltä, että oppilaat tuskin haluavat nähdä itsestään kenen tahansa ottamia videonpätkiä You Tubessa.

    Ajatella, jos minä menisin kuvaamaan erästä tukevaa oppilasta kun hän menee hakemaan estradilta todistustaan, hieman lyllertäen, ja panisin pätkän You Tubeen otsikolla Pienten elefanttien marssi.

    VastaaPoista
  7. Olen vielä sitäkin mieltä, että oppilaat tuskin haluavat tulla nähdä itsestään kenen tahansa ottamia videonpätkiä You Tubessa.

    Vieläpä voisi lisätä, että oppitunnilla otettuja :)

    Mutta tässä on vissi ero: Opetuksen, opettajan työn, tulee kestää julkisuus. Oppiminen, oppilaan työ, on henkilökohtaista.

    Näyttää siltä, että tässä tapahtumasarjassa menetettiin mainio mediakasvatuksen paikka kyseisen opettajan huonon itsetunnon takia.

    VastaaPoista
  8. Ajatella, jos minä menisin kuvaamaan erästä tukevaa oppilasta kun hän menee hakemaan estradilta todistustaan, hieman lyllertäen, ja panisin pätkän You Tubeen otsikolla Pienten elefanttien marssi.

    Hm, ajattelet siis olevasi samalla viivalla kasvuikäisten teinien kanssa? Aikuisuus on todella kateissa!

    VastaaPoista
  9. Tämähän on mitä parhain mediakasvatuksen paikka: ei mikään demonstraatio tai luento tai opettavainen keskustelu, jota tunnut haikailevan, vaan oikeaa elämää, verta ja kyyneleitä, vastuineen ja seurauksineen. Luulen että tässä oppii nyt koko Suomen nouseva mediasukupolvi jotakin.

    Opettaja näyttää hienosti, että opettajan työ kestää julkisuuden.

    VastaaPoista
  10. Kun tuon elefanttimarssin demonstroisi oppilaille, se opettaisi heille tunne-eläytymistä, joka puuttuu koulujen opetussuunnitelmasta. - Miksi opettaja ei saisi erehtyä, jos oppilaskin? Juuri tällaisia asioita pitäisi kouluissa olla enemmän.

    VastaaPoista
  11. Luulen että tässä oppii nyt koko Suomen nouseva mediasukupolvi jotakin.

    Niin minäkin! Luulen myös, että opettajakuntakin professionaalistuu omalla alallaan.

    VastaaPoista
  12. En ymmärrä, mitä ajatusta tavoittelet. Siis en ymmärrä lausettasi.

    Toivon vain, että media ja tekniikka eivät nielaisisi lapsia kokonaan niin, että heidän tunne-ilmaisunsa kapeutuu, niin kuin tämäkin filmatisointi todistaa.

    VastaaPoista
  13. Hyvät tavat, lähimmäisten kunnioittaminen ja oikean/väärän tunnistaminen lähtee kotikasvatuksesta.

    Kuinka tapa voi olla hyvä, jos se ei synny omasta oivaltamisesta ja tule sellaisena alati koetelluksi? Puu voidaan tuntea hedelmistään. Lapsi tuskin kuitenkaan on hedelmä, eikä hedelmänkään suhde ole yksioikoisesti puuhun, vaan paljoon muuhun ympäristössä ja puuhun ylipäätään johtaneissa syissä.

    Poika vitsaili ja opettaja pahoitti siitä mielensä. Ikävä puoli on se, että opettajan muka tavallisesta poikkeavaa käytöstä saatetaan paheksua tilanteen ulkopuolelta, vaikka siitä ei koidu kenellekään harmia. Omasta mielestäni opettajapersoonien menettäminen liian tarkan ja turhan luonnepiirteiden arvostelun tuloksena olisi tavattoman ikävää. Oista opettajistani parhailla on kaikilla ollut omituisuutensa. Näen ulkopuolisen suvaitsemattomuuden ainoana esteenä julkaisunvapaudelle. Lait ovat sitten asia erikseen, eikä niillä ole mitään tekemistä oikeuden kanssa, ellei oikeutta johdeta suoraan oikeuslaitokseen.

    VastaaPoista
  14. Selitäpä, iines, ensin, mikä on totuus.

    VastaaPoista
  15. Siis en ymmärrä lausettasi.

    Uuden kieltäminen koulussa ei ole ammatillista.

    VastaaPoista
  16. Media kasvattaa meitä kaikkia, sekä lapsia että aikuisia ja minusta on kyllä jo aika tovin näyttänyt siltä, että yksityisyydellä ei ole mitään arvoa, ellei sittn mainosarvoa.

    Niin kauan kuin ihmiset ovat valmiita hyväksymään real-TV- shöyt huippukiinnostavina ohjelmina, niin kauan ei voida kääntää kasvatuksen pyörää yksityisyyttä kunnioittavampaan suuntaan, sanon ma.

    Tietysi yksilö voi nostaa oikeusmylläköitä ja/tai julkisuusmyrskyjä, mutta yksityisyyttään on opeteltava nykymaailmassa puolustamaan ihan uusin asein.
    Vaikka kieltämällä kännyköiden käyttö koulun tiloissa?

    VastaaPoista
  17. Sari kirjoitti silkkaa asiaa! Siihen ei mulla ole juurikaan lisättävää.

    Nokkeli ja iines näyttävät juuttuneen juupas eipäs-tasolle.

    Minä - anarkistisena konservatiivina - toistan sen, minkä sanoin edellisen päreen kommentissa numero 52: yläasteikäisiin ei pidä luottaa tällaisissa asioissa.

    Jos ne eivät kävisi koulua, ne olisivat pahanteossa kaduilla. Parempi siis, että ovat koulussa. Onpahan edes jokin kontrolli...

    Ja mitä kännykkäparkkiin tulee, niin kannatetaan.

    (Olette kai muuten katsoneet 'Koulu huutaa apua'-sarjaa?)
    *
    Saas nähdä mitä nokkeli kehittää vastineeksi?

    Kuuluuko kännykkä osaksi ihmisoikeuksia - jopa niin suuressa määrin, ettei siitä voi luopua edes kouluopetuksen ajaksi?

    Kuules nokkeli: vieläkö sä tarvitset tutin korviketta? Siitähän tuo pakkoneuroottinen tarve kantaa kännykkää joka paikkaan viestii...

    Separaatio-individuaatio-ahdistus pitää näköjään sinuakin vielä 'pihdeissään'.

    Soon terapian paikka.
    *
    johannes

    ...'vähänx mä olin rebel.'

    Hehhee - Kiitti! Vähänx mä nauroin...päivän paras - toistaiseksi.

    VastaaPoista
  18. Täähän on kiva päre. Raunonkin on pakko tiivistyä äärimmäiseen keskinkertaisuuteen. Älä nyt vielä lyö!

    VastaaPoista
  19. "Kuinka tapa voi olla hyvä jos se ei synny omasta oivaltamisesta ja tule sellaisena alati koetelluksi? "
    Lapsi oppii hyvät tavat ja kunnioituksen muita ihmisiä kohtaan pääasiassa kotona vanhempien esimerkin ja opetuksen kautta. Kyllä kai tähänkin oppimisprosessiin mahtuu lapsen oma oivallus.

    En käsitä mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää.

    Johannes on kommentissaan asian ytimessä. Kuten myös Catulux.

    Ripsa, olet oikeassa tanskalaisten suhteen. He ovat huomaavaisia ja ystävällisiä.
    Omituinen piire tanskalaisissa on se, että tanskalaiset ovat samalla myös hyvin pedantteja ja sääntöjä noudattavia.
    Asiat tehdään oikein ja loppuun asti, mikä näkyy mm. ympäristön siisteytenä ja kauneutena. Ja huomaavaisena liikennekäytöksenä.

    Tuttu sosiaalitoimen johtaja, joka on monta kertaa käynyt tutustumassa tanskalaiseen vanhustenhoitoon, on ylistänyt sikäläistä systeemiä.
    Tanskassa panostetaan jonkin verran enemmän rahaa vanhuksiin, mutta suurin ero on asennepuolella.
    Vanhuksia arvostetaan ja hoidetaan kunnioittavasti. Huonokuntoistenkin vanhusten kanssa ulkoillaan päivittäin ja tehdään retkiä. Koko vanhainkoti pakataan bussiin, myös pyörätuolit ja mennään rannalle, taidenäyttelyyn tai Tivoliin jne.
    Lasiakin saa kallistaa.

    Pahus, minulta jäi näkemättä tuo ensimmäinen jakso siitä sarjasta. Ripsa, satuitko katsomaan pari vuotta sitten FST:ltä tanskalaista Mordkommission-sarjaa. Mielestäni yksi parhaita poliisisarjoja, joita olen katsonut.

    Mahdollisesti suuntaamme heinäkuussa auton keulan kohti Tanskan länsirannikkoa. Se osa maata on näkemättä ja poika odottaa pääsevänsä neljännen kerran Legolandiin. Viime kerralla kyllä sovittiin, että kolme kertaa riittää.

    Tulipa pitkä ja sekava kommentti ja enimmäkseen asian vierestä.

    VastaaPoista
  20. "Separaatio-individuaatio-ahdistus pitää näköjään sinuakin vielä 'pihdeissään'.

    Soon terapian paikka."




    "Analyytikolla sä kurvaat.
    Olet niiden leipäpuu,
    niin kuin vanhus eiliseen kurvaat.
    Sieltähän se paljastuu.

    Kaikki minkä teit, sä teit väärin.
    Kaikki minkä oikeaksi koit.
    Niitä käännellä saat sä mielin määrin,
    virka-aikaan vaan kun säätiöön sä soittaa voit.

    Terapiaan taas.
    Terapiaa vaan!"


    H.Harma

    VastaaPoista
  21. Vaikka tiedän, että kommentointini ei ole suotavaa iineksen blogissa, sanonpa kuitenkin tämän. Minäkään en osaa pelata kännykällä eikä se ole minulle kovinkaan tärkeä, mutta aion pikapuoliin hankkia kamerakännykän! Mksi juuri sen, siksi koska sellaista muistaisin varmaankin aina pitää mukanani. Se olisi kätevä ja monesti tarpeellinenkin. Viimeksi sitä kaipasin jokin aika sitten satuttuani taskalaisten hevoskaravaanareiden kohdalle maantielle. Olisin halunnut ottaa näistä seikkailijoista kuvan.

    Miksi myös luokkahuoneissa sallisin kännykän läsnäolon, joskin tietenkin sen oikeasta käytöstä keskusteltaisiin ja kännykät olisivat äänettömällä?

    Siksi, että sen avulla alakynnessä oleva oppilas voisi dokumentoida vaikkapa sellaisen opettajan touhuja, joka ei sovi opettajaksi eivätkä aikuiset usko, että opettaja on sellainen kuin he yrittävät kertoa, esimerkiksi käy käsiksi oppilaisiinsa. Olisipa kännykkäkamerat olleet olemassa jo aiemmin siinäkin koulussa jossa "hullu" miesopettaja kävi poikaoppilaisiinsa käsiksi! Oppilaiden vanhemmat eivät uskoneet lapsiaan ennen kuin oli kyllin monta (liian) tapausta jo tapahtunut ehtien tehdä tuhoaan. Rehtorin ja opettajien mielestä oppilaissa oli vika. Myöhemmin kyseinen opettaja oli erotettava toimestaan, vihdoinkin.

    Monissa muissakin elämän tilanteissa kännykkäkamerasta on hyötyä, esimerkiksi Björkqistien murhajutussa, tapettu vaimo ehti nauhoittaa kännykällään viimeiset hetket ja nauhoitusta käytettiin todisteena.

    VastaaPoista
  22. komposti

    Jos sä annat vaikka 10 kontingenttia (sattumanvaraista) syytä pitää kamerakännykkää joka paikassa tässä maailmassa (miljardeine tapahtumineen), niin mä annan sulle pelkästään yhden kategorisesti (rationaalisesti jne.) pätevän syyn olla pitämättä sitä!

    Tässä ei nimittäin nyt riitä se alkeellinen, empiiris-utilitaristis-egoistinen argumentaatio, jonka mukaan 'siinä ja siinä tilanteessa kamerakännykkä olis ollut kiva', jos kerran sen aiheuttama väärinkäyttö olennaisesti haittaa itse pääasiaa eli opetusta.

    Kannattaa siis miettiä, minkä tason argumentteja itse asiassa esittää.

    Järjen itsekuri ei ole pahitteeksi niinkuin ei mikään muukaan itsekuri.

    Valitettavasti vain tuon itsekurin oppimiseen tarvitaan usein myös autoritaarista kuria - ainakin väliaikaisesti.

    Ei lapsi tai nuori 'sosiaalistu' pelkällä 'luovuudella', viihteellä ja hauskanpidolla.

    Totaalisti 'pellossa elävistä' ei tule kuin narkkareita ja rikollisia.
    Sen verran kai on varmaa...

    VastaaPoista
  23. Onneksi herra Räsäsellä itsellään ei ole lapsia! Onneksi herra Räsänen ei ole opettaja!

    Kouluissahan voisi olla vaikka luokkakohtaiset valvontakamerat, niihinhän ole jo tottuneet pukukopeissakin!

    VastaaPoista
  24. Vaikka kieltämällä kännyköiden käyttö koulun tiloissa?

    Kännykän asiallista käyttöä on vaikea oppia, jos se on käyttökiellossa tai jos se on kouluaikana takavarikossa.

    Tulee koko jutusta mieleen muinoiset pokemon-kohut: Televisiossa esitetyt piirrosfilmit aiheuttivat muka epileptisiä kohtauksia lapsille ja sitten tämä helsinkiläinen erikoisuus: Koulupoika myi alaluokkalaisille valokopioita pokemonkorteista ja opettajat ynnä vanhemmat luulivat sitä huumekaupaksi. Juttu pääsi lööppeihin :)

    VastaaPoista
  25. nokkeli

    'Kännykän asiallista käyttöä on vaikea oppia, jos se on käyttökiellossa tai jos se on kouluaikana takavarikossa.'

    No voi helvetti, mitä idiotiaa! Koulutunnitko ovat ainut aika ja paikka, jolloin kännykän käyttöä voi/pitää opetella?

    Joko pelkästään jäynäät jäynäämisen takia tai sitten olet kerta kaikkiaan hakoteillä tässä asiassa.

    Mitä jälkimmäiseen esimerkkiisi tulee, niin nyt on kysymys järjestyssäännöstä, ei mistään huuhaasta!

    komposti

    Koitas ottaa asiallinen kritiikki ihan asiallisesti...

    Tyylisi tosin on valitettavan monta kertaa ollut se, että kun huomaat, ettet enää muuhun pysty, niin yrität iskeä 'vyön alle' - täysin riippumatta siitä, onko väitteelläsi mitään relevanttia, tarkoituksenmukaista tai ylipäätään järkevää yhteyttä itse asiaan.

    VastaaPoista
  26. Komposti, jokaisen solvauksesi jälkeen olen toivottanut sinut tervetulleeksi blogiini kommentoimaan asiaa - ei minua, kuten useimmiten olet tehnyt, vieläpä kiistattoman alatyylisesti. Koeta siis pysyä tässä totuudessa, sillä tämä on tämän asian totuus.

    Kysyt, miksei luokissa voisi olla kamerat. Kuule siis: niinhän niissä onkin. Ainakin meidän koulussa on useissa luokissa katon rajassa valvontakamera. Yksikään opettaja ei kyseenalaistanut kameraa. Opettajat ovat hyvin valmistautuneita ja jopa innokkaita esittelemään metodejaan, ja useimmat ovat iloisen ylpeitä työstään, oppilaista ja saavutetuista tuloksista.

    Opettajilla ei ole siis mitään tuntien videoimista vastaan. Opetushan on julkista ja avointa ja koulujen ovet ovat aina auki vanhempien tai muun yleisön tulla vapaasti tunteja seuraamaan.

    Tässä tapauksessa vaan ei ollut kyse tunnin videoimisesta, vaan väärinkäytöksestä, poikkeuksellisen tilanteen kuvaamisesta ja muunnellun kuvauksen julkistamisesta, tahallisen salakähmäisestä ilkeilystä, jonka satama paska opettajan nyt tulisi aikuisen lailla kestää - jeesustelijoiden mukaan.

    VastaaPoista
  27. Kuinka tapa voi olla hyvä, jos se ei synny omasta oivaltamisesta ja tule sellaisena alati koetelluksi? Puu voidaan tuntea hedelmistään. Lapsi tuskin kuitenkaan on hedelmä- -.

    Tämä oivalluksesi ei nyt taida kantaa, ainakaan minä en saa siitä kiinni tai olen sitten toista mieltä.

    Oivallushan nimittäin syntyy vuorovaikutuksessa, ei itsestään yksinäisessä kopissa. Apinanpoikanen, joka erotetaan vanhemmistaan, masentuu ja taantuu, ei opi taitoja, ei kaikkia apinan tapojakaan.

    Vauvakaan ei opi ilman vanhempiaan (tai läheistä ihmistä) juuri mitään. Tunteet ja tavat saavat alkunsa ihokontaktista, lapsen paijaamisesta, suukottelusta, vanhempien käsistä, jotka tarttuvat lapseen - kaikesta oraalisesta ja nonverbaalista viestinnästä syntyy osa persoonallisuutta, käyttäytmistapoja ja jopa arvostuksia, hyvinkin varhaisessa vaiheessa.

    Poika vitsaili ja opettaja pahoitti siitä mielensä. Ikävä puoli on se, että opettajan muka tavallisesta poikkeavaa käytöstä saatetaan paheksua tilanteen ulkopuolelta, vaikka siitä ei koidu kenellekään harmia.

    Herran pieksut, eihän tästä ole kyse! En usko hetkeäkään, että opettajan pointti olisi noin ulkokohtainen: muitten nauraminen hänelle. Sitähän opettaja saa kokea kaiken aikaa työssään, joten kyllä hän on tuon suhteen parkkiintunut.

    Miksi tämä nyt on niin vaikea ymmärtää: pointti on se, että työnsä ja opetussuunnitelmien yleiset kasvatukselliset ja humaanit ohjeet sisäistävä opettaja ei voi sivuuttaa oppilaan epärehellisyyttä ja ilkeilyä alistuen jopa itse objektiksi. Tämähän merkitsisi sitä, että oppilasta ei tule ohjata rehellisyyteen ja lähimmäisen kunniottamiseen: moraalin kasvuun ja humaanisuuteen. (Meillä nämä ainakin kulkivat ja kulkevat edelleen ns. läpäisyaiheena kaikissa oppiaineissa, myös ammatillisissa opinnoissa.)

    En voi muuta kuin todeta: ihmisten eettisyyden taju ja moraali on kuollut, jos tämä nähdään vitsailuna, jolle tulee kohauttaa olkiaan ja palata päiväjärjestykseen. Surullista, enkä tahdo alistua siihen.

    VastaaPoista
  28. Yksi asia tuli tàssà vielà mieleeni:

    kontrolli lisää häiriökäyttäytymistä, jos se ei kunnioita kohteitaan.

    VastaaPoista
  29. Totta Sari, mutta niin tekee myös kontrollin puute.

    Kontrollia ei kenenkään mielestä tarvita, mutta silti sitä on, ikävä kyllä.

    Oma ihanteeni on yhteiskunta, jossa ihmisten eettinen tajunta eli se moraali toimii kunkin omana kontrollina. Tällöin vältyttäisiin yhteiskunnan ja instituutioiden harjoittamalta kontrollilta. - Milloin tähän päästään vai päästäänkö milloinkaan?

    VastaaPoista
  30. Noin minä ajattelen teistä herra Räsänen. Noin minä näen teidät, valitettavasti. Olemme keskustelleet hieman aiheesta aiemminkin. En pidä autoritäärisistä otteistanne ja tavastanne argumentoida. Olen eri heimoa ja tottunut suorapuheisuuteen. Luulin herra Räsäsellä olevan huumorintajua, mutta huomasin ettei sitä ollutkaan. Luuloni kumpusi herran "huumoriblogista", mutta herra onkin tosikko.

    http://www.raunorasanen.blogspot.com/

    Ihan oikeasti minä uskon vapaaseen kasvatukseen, lapseen ja hänen älyynsä. Lapsen voi tuhota niin monin keinoin erityisesti autoritäärisin keinoin, mutta enpä jatka tätä kinaa täällä toisen blogissa. Toivotan herra Räsäsen tervetulleeksi blogiini vaikka siihen kohtaan jossa viimeksi olette kommentoinut minulle. Taidan kirjoittaa blogissani oikeasta vapaasta kasvatuksesta, niin kuin minä sen käsitän.

    Mielestäni kamerakännykän pitoa luokissa ei saa kieltää oppilailta. Se voi olla oppilaalla taskussa, laukussa, pulpetissa mutta äänetönnä ja siihen ei vastata tunnilla eikä viestitä tunnilla. Sen voi napata ääritapauksessa tarvittaessa esille ja dokumentoida jos siltä tuntuu. Mitä siitä taas seuraa, se selvitetään sitten jos siihen on aihetta. Luulenpa, että äärimmäisen harvoin.

    En ota kantaa iineksen ottamaan youtube juttuun, koska en ole sitä nähnyt enkä tiedä asiasta muuta kuin iineksen version.

    Halusinpa tuoda tällaisenkin näkemyksen asiaan, koska huomasin, että suurin osa oli yksisilmäisesti kieltämässä kännykät luokissa ja näki niissä vain pahaa. Lisäksi syyllistämässä vanhempia ja lapsia.

    Sitä paitsi, enpä usko, että tuotakaan juttua on kovinkaan moni nähnyt, ehkä nyt siitä ollaan kiinnostuneita, koska opettaja otti sen esille, se lienee kuitenkin jo poistettu netistä. Jos sen voi vielä nähdä, antakaa osoite niin katson ja annan arvioni/tuomioni siitä.

    Nyt tuntuu, että on kauheasti halua rajoittaa sananvapautta, miksi oikeastaan? Kuka pystyy hallitsemaan valtavan netin. Siksikö, että tavallisillakin ihmisillä on mahdollisuus medioida.

    Totuus joka on totta loukkaa, samoin epätotuus joka ei ole totta. Kummasta kulloinkin on kyse, siinäpä kysymys? Ilmeisesti ns. sivistynyt ihminen ei puhu totta ettei loukkaisi eli hän valehtelee usein!

    VastaaPoista
  31. En usko, että opettajainhuoneessakaan ollaan täysin puhtaita, rehellisiä, vain totta puhuvia pulmusia.
    Kyllä siellä vähintäänkin juorutaan, päivitellään ja kauhistellaan oppilaiden persoonallisia ominaisuuksia,ja perhetaustoja aivan varmasti ääneenkin.
    Ja ajatuksissaanhan voi olla vielä mitä muuta mieltä tahansa.
    Kai jokainen tietää sen, että oppilaat keksivät opettajille lisä- ja haukkumanimiä riippuen siitä millaisia ominaisuuksia opettajalla heidän mielestään on.
    Nykyisin nuo nimet ja nimittelyt eivät liene niitä kauneimpia. Alaikäinen ei sentään joudu kunnianloukkauksista ainakaan vankilaan, mutta joko 15-vuotias vastaa itse kunnianloukkaussyytteisiin?

    Iines osoittaa näissä keskusteluissa etupäässä empatia-kykynsä tapauksen opettajaa kohtaan. No, ymmärrän kyllä miksi.

    VastaaPoista
  32. Mutta enhän minä puhu You Tube -filmin sisällöstä, Komposti. En edes välitä nähdä kyseistä pätkää.

    Puhun niistä väärinkäytöksistä, jotka liittyvät kuvaamiseen, kuvatun materiaalin muuntamiseen ja laittomaan julkistamiseen maailmanlaajuisessa mediassa.

    Perimmäinen totuushan lienee pojan vittuilunhalu, jonka jeesustelijat tässä keskustelussa ovat kauniisti pukeneet muotoon: vitsailu jota aikuisen tulee ymmärtää.

    Kaikin mokomin: sallittakoon vittuilu edelleen kouluissa ja medioissa, mutta nimitettäköön asioita sitten myös oikeilla nimillä.

    Leonoora, olet väärässä: teko merkitsee minulle, ei se, kuka sen tekee. Jos osat olisivat toisinpäin, toimisin samoin. Totisesti: maailmassa kukaan muu kuin minä ei enää usko rehellisyyteen. Amen.

    VastaaPoista
  33. Rehellisyys on hieno, mutta täydellisenä melko harvinainen ominaisuus ihmisessä.
    Toivokaamme että se ominaisuus kasvaa ja voimistuu meissä.
    Ja että kuitenkaan rehellisyydenkään nimissä emme kovin verisesti loukkaa tai satuta toisiamme.

    VastaaPoista
  34. Lopuksi vielä:

    Opettaja oli vappujuhlassa esiintyjän, ei opettajan roolissa. Häntä koskee siis monen muun lain ohella myös esiintyvän taiteilijan suojaksi säädetyt lait, joiden mukaan esitystä ei saa saa esiintyjältä lupaa kysymättä tallentaa laitteella, joka pystyy toistamaan esityksen.

    Ei kai ainutkaan aikuinen halua sanoa, että koululaisen ei tarvitse välittää Suomen laeista?

    VastaaPoista
  35. komposti

    Milloin kännykästä on tullut taskulaskimeen verrattava opiskeluväline - virallisesti?

    Kyseessä ei vielä ole tietokoneeseen verrattava peli. Ehkä joskus on.

    Nyt sillä lähetetään lähinnä tekstiviestejä tunneilla - tai kuvataan opettajan 'hölmöilyjä'. Että sellaista 'dokumentointia'....

    Vapaus ylipäätään ja sanan-/ilmaisunvapaus erityisesti ei voi olla täydellistä vapautta rajoituksista (ns. negatiivinen vapaus), koska silloin se ajautuu mielivaltaan.

    Kemppisen blogissa käydään paraikaa aiheesta mielenkiintoista keskustelua.
    *
    Mitä minun huumorintajuuni tulee - en ole huolissani siitä.
    Mulla on tietty tyyli. Se pysyy ja ehkä jopa 'paranoo'...

    *
    Sari

    Mitä tarkoittaa, että kontrollin tulee kunnioittaa kohteitaan?

    Eivätkö vanhemmat, jotka asettavat rajoja jopa! teini-ikäisille lapsilleen kunnioita heitä?

    Eikö lainsäätäjä kunnioita kansalaisia säätämällä pikkutarkkoja asetuksia heidän noudatettavakseen?

    Eikö opettaja kunnioita oppilaitaan haluamalla, että he keskittyvät opiskeluun (eivätkä tekstiviesteihin tai valokuvaamiseen sekä videoimiseen) ainakin joksikin aikaa hänen tunneillaan?

    Enkö minä kunnioita joitain bloggareita, jos olen eri mieltä heidän kanssaan ja käytän argumentoidessani 'telaketjuretoriikkaa'? Jne. jne.

    Esitit oikean asian liian abstraktisti. Siksi kysyn näin tyhmiä.

    VastaaPoista
  36. On tämä kyllä uskomatonta jauhamista. Minusta Räsäsen argumentit osuvat täysin oikeaan ja ovat talonoikaisjärjen mukaisia.

    Oppiminen on oppilaiden työtä, ja se ei onnistu jos keskitytään lähettelemään tekstiviestejä ja ootellaan toisten viestejä.

    Ja tietenkin välillä kuvataan sitä kompostin lapsuuden traumoista nousevaa mustaa/pahaa/alistavaa miesopettajaa...Hoh hoijaa..

    opettajalla on suuri vastuu ja onhan selvää että kusipäitäkin meidän joukkoon mahtuu mutta luulenpa että suurin osa ajattelee lapsen ja nuoren parasta, eikä käytä oppilaita omien ahdistusten purkamiseen.

    Ihmeellistä on tämä ja onnea Tom! joskus se sokea kanakin löytää jyvän!


    Tom:
    "Valitettavasti "nykyvanhemilla" on se tärkein hukassa; se vanhemmuus.

    Eikä opettajienkaan auktoriteetti ole enää ilmaisjakelussa."

    Kaikista pahin virhe on se, että opettajat ovat luopuneet auktoriteettiasemasta ja alkaneet kaveerata oppilaiden kanssa. Etenkin yläkoulussa.

    Tässähän rikotaan jo kreikan jumalilta periytyvää lakia, joka määrää selvän etäisyyden opettajan ja oppilaan välille.

    oppilaita voi kohdella reilusti ja oikeudenmukaisesti sieltä kateederilta, mutta opettaja on luokan kingi jonka määräysvaltaa kenenkään ei pidä asettaman kyseenalaiseksi.

    Autoritaarisuus on hyvä asia yhdistettynä vastuullisuuteen ja oikeudenmukaisuuteen.

    Rasittaa katsella leperteviä ja lässyttäviä naisopettajia, joiden yllä leijuu ylipositiivinen ja ylikannustava "kyllä sinä osaat ja olet hyvä-Henki", vaikka ipana käyttäytyy kuin sika pellossa. Perkele....

    Ordnung muss sein!

    Ja tulee tunne että nokkeli ja komposti jäynäävät. Ettehän tekään niin sokeita voi olla???

    VastaaPoista
  37. nokkeli

    'Kännykän asiallista käyttöä on vaikea oppia, jos se on käyttökiellossa tai jos se on kouluaikana takavarikossa.'

    No voi helvetti, mitä idiotiaa! Koulutunnitko ovat ainut aika ja paikka, jolloin kännykän käyttöä voi/pitää opetella?


    Kuinkakohan monta virhettä tuossa deduktiossa on? Ymmärrän kyllä yskän ja jatkan siltä kohtaa, mihin Rauno jäi:

    Koulutunnilla voi oppia olemaan räpläämättä kännykkää, joss kännykkä on käsillä (no pun intended).

    Raunon logiikan mukaan nenänkaivuu loppuisi helpommin, jos lapsilta amputoitaisiin sormet. Samalla näpistely puodeissakin vähenisi ja kännyköitä olisi vaikeampi käyttää myös.

    VastaaPoista
  38. Kaikista pahin virhe on se, että opettajat ovat luopuneet auktoriteettiasemasta ja alkaneet kaveerata oppilaiden kanssa.

    Ei sellaisesta voi luopua, mitä ei ole itse ansainnut tai edes älynnyt ansaita.Opettajakoulutukseen kun ei kuulu takuuta auktoriteetista edes lasten keskuudessa.

    Tähän voisi heittää mutuna sellaisen arvion, että varsinkin luokanopettajakoulutukseen hakeutuu väkeä, joka ihaili omaa opettajaansa kouluaikanaan ehkä enemmän kuin omia vanhempiaan. Valmistuttua sitä sitten ollaan sormi suussa, kun oppilaat eivät ihaile sinua ja vika on tietenkin kotikasvatuksessa.

    VastaaPoista
  39. nokkeli

    Sorry. Mä luovutan.

    Argumentointisi alkaa vaikuttaa niin 'epätoivoiselta', etten 'kiusaa' sinua tämän enempää.

    Saatat saada pahankin trauman. Oireet nimittäin näkyvät jo...

    Koska olen 'vastuuntuntoinen' 'uncle-freak' (sanoisi Frank Zappa) - passaan.

    VastaaPoista
  40. Meillä opettaja löi karttakepin etummaiseen pulpettiin sellaisella voimalla, että puolet kepistä lensi kattoon. Hän väänsi poikien ohimotukkaa (sopivasti) ja sanoi, että tämä ei ole kipeäksi, vaan häpeäksi. Joskus hän pani häiriköt seisomaan luokan eteen ja siinä oli seisojilla naurussaan pitelemistä. Nurkkaanpantu vilkuili ja virnisteli niin, että opettajalta meni tunti sekaisin, koska ei tiennyt, pitikö katsoa nurkkaan vai oppilaisiin. Se oli pelin henki. Ei meistä sen takia konnia ja kelvottomia tullut. Jos tuli, niin muista syistä. Opettaja torui kerran oppilasta sanoen, että on siinä minulla mies, kaksi silmää päässä, eikä näe, mihin minä: ja kolmas takana, mihin opettaja: ja Kalevi jää sitten arestiin.

    Pelkästään hyviä muistoja. No, aika kultaa. Minulle opettaja oli haaste eikä nujertaja. Levätköön rauhassa, minusta nähden.

    VastaaPoista
  41. (sanoisi Frank Zappa)

    Ah, Frank Zappa: You are what you is!

    Eikö Frankista kerrota sellaista tarinaa, että jossain Saksanmaalla hän yllytti yleisön huutamaan 'Sieg Heil'ia ja sitten sanoi, ettei pidä natseista ja häippäsi lavalta?

    VastaaPoista
  42. Oho! Tarkoitus oli kyllä linkittää tämä:

    http://www.youtube.com/watch?v=GbU9_wOqsgw

    VastaaPoista
  43. Kun tässä nyt on hiven haukuttu (Kieroon kasvaneiden)lapsien käyttäytymistä niin kaiveskellessani vanhoja kirjoituksiani löysin 16 kesäisenä tekemäni punk biisin sanat, jotka kertovat tarinan toiselta puolen, tarinan siitä kuinka yhdestä lapsesta tuli haist vittu häirikkö, tosin kauan ennen kännyköitä.

    Olkaa pahat: Ole hiljaa!

    VastaaPoista
  44. Hmmm.. en tieäd onko vika selaimessani vai missä mutta linkki ei näytä toimivan, kokeillaan uudelleen:
    Ole hiljaa!
    Ja varmistukseksi vielä linkki ihan plain tekstinä:
    http://johanneksenkelilumi.wordpress.com/2007/05/15/diagnoosi-adhd-tourette/

    VastaaPoista
  45. Minäkin heitän pyyhkeen kehään ja poistun takavasemmalle.

    Vielä tähän Tomille:

    "Tähän voisi heittää mutuna sellaisen arvion, että varsinkin luokanopettajakoulutukseen hakeutuu väkeä, joka ihaili omaa opettajaansa kouluaikanaan ehkä enemmän kuin omia vanhempiaan. Valmistuttua sitä sitten ollaan sormi suussa, kun oppilaat eivät ihaile sinua ja vika on tietenkin kotikasvatuksessa."


    Itse olin yläasteella vähemmän kiltti sankari, mutta niin minustakin tuli suuri Opettaja.

    Minua ei oppilaiden tarvitse ihailla, enkä heidän ihailuaan kaipaa.

    Työni on jakaa heille tehokkaasti tietoa ja tukea heitä oman itsensä ja tiensä löytämisessä.

    Olen eräässä vanhempainillassakin todennut:

    Vihatkoot, kunhan pelkäävät!!!"

    Amen.

    VastaaPoista
  46. Catulux: Ja tietenkin välillä kuvataan sitä kompostin lapsuuden traumoista nousevaa mustaa/pahaa/alistavaa miesopettajaa...Hoh hoijaa..

    En viitsi kertoa koko elämäni tarinaa, joten kommentoin tätä vain sanomalla että kouluaikojeni paristakymmenestä opettajasta vain yksi ei jatkuvasti vittuillut minulle.

    Mutta asiaan:

    Rauno Räsänen:"Totaalisti 'pellossa elävistä' ei tule kuin narkkareita ja rikollisia.
    Sen verran kai on varmaa...
    "

    Ehkei kannattaisi olla niin ehdoton, tiedän montakin "Totaalisti pellossa" lapsuutensa elänyttä joista on tullut ihan vain tylsiä valtion virkamiehiä ja opettajia jänskän narkkariuden ja taparikollisuuden sijaan.


    Komposti:"Ihan oikeasti minä uskon vapaaseen kasvatukseen,"

    Minä en, vapaa kasvatus on vain laiskojen vastuutaan pakoilevien vanhempien tekosyy tekemättä jättämisilleen.

    Kompsti: "Taidan kirjoittaa blogissani oikeasta vapaasta kasvatuksesta, niin kuin minä sen käsitän."

    Kirjoita ihmeessä, sillä meillä on ilmeisesti eri näkemys vapaasta kasvatuksesta, minä näen (täysin) vapaan kasvatuksen vastuunpakoiluna.

    Iines: "Puhun niistä väärinkäytöksistä, jotka liittyvät kuvaamiseen, kuvatun materiaalin muuntamiseen ja laittomaan julkistamiseen maailmanlaajuisessa mediassa."

    Tämä on minunkin mielestäni se epäkohta asiassa, poika teki väärin julkistaessaan kuvan koko maailmalle. Mutta IMHO opettajakin olisi voinut hoitaa asian toisella tapaa, poliisitutkinta ei mielestäni, ainakaan niiden tietojen perusteella joita minulla asiasta on, ollut järkevin vaihtoehto. Tosin tässä tapauksessa voi julkisuudessa olevien tietojen perusteella osoittaa syyllistävällä sormella myösskin pojan isää, joten en tiedä millainen sovittelurangaistus olisi sopinut tähän tapaukseen.

    Rauno Räsänen: "Mitä tarkoittaa, että kontrollin tulee kunnioittaa kohteitaan?"

    Ylhäältä asetetut säännöt, joita ei millään lailla perustella tai joita ei kyetä kunnolla perustelemaan, ovat mielestäni epäkunnioittavia ja myöskin sellaisia sääntöjä joita lähden ensitilassa rikkomaan ihan vain periaatteesta. (Periaatteesta inhoan ihmisiä jotka perustelevat jotain periaatteella) Otan kylläkin huomioon sen etten tarkoituksellisesti vahingoita muita ihmisiä teoillani.

    Hotahinen"Meillä opettaja löi karttakepin etummaiseen pulpettiin sellaisella voimalla, että puolet kepistä lensi kattoon. Hän väänsi poikien ohimotukkaa (sopivasti) ja sanoi, että tämä ei ole kipeäksi, vaan häpeäksi."

    Olet ilmeisesti ollut minun koulussani (kuudennella luokallani), mutta se karttakeppi katkesi osuen pöydän lisäksi sormiini...

    Catulux:"vihatkoot, kunhan pelkäävät"

    Sekoitatkohan pelkäämisen ja kunnioituksen toisiinsa?

    Kännykkäparkki sinällään on ihan kannatettava ajatus, en ihan heti keksi miksi lapsilla olisi oltava kännykkä käytössään koulupäivän aikana. Mutta olisiko kännykät koottava heti ovella aina kun lapset tulevat kouluun? Sillä onhan myöskin olemassa iltatapahtumia joihin lapset tulevat.

    VastaaPoista
  47. catulux

    "Vihatkoot, kunhan pelkäävät!!!"

    Nyt taisit paljastaa todellisen 'karvasi'.

    Soon ensi viikolla europarlamentaarisen sivistystoimikunnan komission eteen tekemään selvitystä oppilasvihamielisestä asenteesta!

    Todistajina kuullaan mm. M.O.T Nokkelia ja Nasse 'Uncle-Freak' Räsästä.

    Tuomari Penkkinen julistaa tuomion: 'Armahdetaan: säälistä...'

    PS. Sorry Iines. Vähänx mä rönsyilen.

    VastaaPoista
  48. Minä ITE! sanoin: "kouluaikojeni paristakymmenestä opettajasta vain yksi ei jatkuvasti vittuillut minulle."

    Noihin vittuilijoihin on luettava mukaan myöskin ensimmäisten luokkien opettajat.

    VastaaPoista
  49. Ei opettaja odota eikä kaipaa oppilaiden ihailua, sillä kyllä hän tietää jo työtään aloittaessa, mitä sieltä on tulossa. Vaaleanpunaisia unelmia ei ole, vaan usein jopa turhankin realistinen kuva tulevasta työstä, ennen kuin sen realismin on omakohtaisesti saanut tuta.

    Oppilaat eivät taida edelleenkään arvostaa kovinkaan korkealle opettajaa, joka on liian mukava, ylinuorekas tai pyrkii heidän kaverikseen. Heillä on omat kaverinsa ikäistensä joukossa, ja opettajan he odottavat olevan turvallinen aikuinen, joka osaa neuvoa ja tukea heitä, vastaa suoraan kun kysytään ja yllätys - jota he voivat kunnioittaa eli jolla näin ollen on luontaista auktoriteettia.

    VastaaPoista
  50. Johannes

    Kärjistää saa, jos ei nimenomaan tietoisesti pyri valehtelemaan tai 'ole omiaan aiheuttamaan halveksuntaa' - (kts. Kemppinen eilen ja tänään).

    On sitten toinen juttu, miten hyvin kärjistys sopii muuhun argumenttiin.

    Tässä tapauksessa ei omasta mielestänikään kovin hyvin, vaikka nokkeli saattaa olla eri mieltä ja pitää minua 'vanhana autoritaarisena hämynä'.

    VastaaPoista
  51. Kummallista lukea, että jollakulla on niin huonoja kokemuksia opettajista, että lähes kaikki opettajat ovat vittuilleet hänelle tai katkoneet karttakeppejä tai jopa tukistaneet.

    Lieneekö totta? Ja mitä mahtanee tuo opettajan vittuilu tarkoittaa? Sitä kenties, että opettaja on kysynyt vaikka, että mikset ole tehnyt tehtäviäsi Virtanen tms.? Ylitulkintaa?

    Olen viettänyt elämäni kouluissa ja koskaan en ole kohdannut muuta kuin yhden vinoilevan opettajan (matematiikanopettajani, josta on kuvaus päreessä, jossa kuvaan olematonta matikkapäätäni). Kollegoistani taas tiedän vain yhden olleen ankaran ja vaativan, mutta ei epäoikeudenmukaisen. Siis kaksi vinoilijaa minun elämäni aikana.

    VastaaPoista
  52. johannes:

    "Sekoitatkohan pelkäämisen ja kunnioituksen toisiinsa?"

    Ehkä ne ovat sekaisin suhteessa 20% kautta 80%. Totta kai pelko on siellä kaukana taustalla...

    Mr Rasanen:

    catulux

    "Vihatkoot, kunhan pelkäävät!!!"

    Nyt taisit paljastaa todellisen 'karvasi'.

    "Soon ensi viikolla europarlamentaarisen sivistystoimikunnan komission eteen tekemään selvitystä oppilasvihamielisestä asenteesta!

    Todistajina kuullaan mm. M.O.T Nokkelia ja Nasse 'Uncle-Freak' Räsästä."
    ;)
    Voisin kyllä lähteäkin kyseisen totuuskomission puheille. Mutta missään nimessä en ole oppilasvihamielinen vaan päinvastoin kannustan ja pidän kaikista. Itse olen aina ollut erilainen nuori/opettaja/etsijä ja siedän erilaisuutta n. viisinkertaisesti enemmän mitä tavallinen, kuivahko virkamiesopettaja.

    Parastahan on kun sa luotua luokkaan sellaisen letkeän rennon ilmapiirin, jossa jokainen saa olla oma itsensä; mutta samalla kuitenkin pidetään mielessä koulun perustavoite:

    Ei koulua, vaan elämää varten.
    Non Scholae sed vitae...?

    Ja kuria pitää olla.

    Kursi soon helvetissäkin sano pappa..

    VastaaPoista
  53. Iines: "Oppilaat eivät taida edelleenkään arvostaa kovinkaan korkealle opettajaa, joka on liian mukava, ylinuorekas tai pyrkii heidän kaverikseen."

    Minun paras opettajani oli hyvin tiukka ja "kova", mutta myöskin oikeamielinen. Hänessä oli jonkinlaista luontaista auktoriteettia jota en osaa kuvailla. Hänen moitteitaan en pistänyt pahakseni, sillä hän ensinnäkin perusteli moitteensa, eikä koskaan edes sanallisesti yrittänyt alistaa minua (Mitä tosin eivät enää tuossa vaiheessa yrittäneet muutkaan opettajat, minulle oli vuosia vittuilua kunnellessa kehittynyt hyvin terävä kieli) minkä lisäksi hän neuvoi kuinka voisin kompensoida puuteitani niin etteivät ihmiset suutu/ärsyynny, ikävä vain että hän oli myöskin viimeisin opettajani ennen koulun loppumista.

    Olen hänelle (Näkyy nykyisin olevan eläkkeellä, täytyykin laittaa hänelle sähköpostia) hyvin kiitollinen, sillä ilman hänen oppejaan tuskin olisin opiskellut peruskoulua pidemmälle.

    Rauno Räsänen: "Kärjistää saa, jos ei nimenomaan tietoisesti pyri valehtelemaan tai 'ole omiaan aiheuttamaan halveksuntaa' - (kts. Kemppinen eilen ja tänään).

    Olisin varmaankin muuten jättänyt kärjistyksen huomioimatta, mutta satuinpa tässä juuri viime viikolla juttelemaan hyvin vapaan kasvatuksen - itse asiassa täysin kasvatuksetta jääneen - saaneen kaverini kanssa ja mielessäni oli vielä hänen sanansa.

    Hän kirosi sitä että hänen veljensä jouduttuaan nyt kahnauksiin oikeusjärjestelmän kanssa väittää rikollisten taipumustensa olevan kasvatuksensa syytä, kun taas kaverini mielestä kyse on vain hänen veljensä heikkoudesta, muut sisarukset (4 kpl) kun ovat kasvaneet yhteiskunnan täysvaltaisiksi jäseniksi.

    Luen muuten kemppisen blogia hyvin aktiivisesti, onpa hän kerran kehunut minunkin kätteni jälkiä. *Nostaa omaa häntäänsä*

    VastaaPoista
  54. Kemppisen kehuista ei kannata ylpeillä. Kemppinen kärjistää.

    VastaaPoista
  55. Iines:"tai katkoneet karttakeppejä tai jopa tukistaneet."

    Tukistamisesta en olisi ollut moksiskaan, kyse oli enemmänkin henkisestä kiusaamisesta. Tosin alaluokilla seisoskelin ison osan tunneista pulpetin vieressä, mikä pidemmän päälle teki kipeää.

    Iines: "Lieneekö totta? Ja mitä mahtanee tuo opettajan vittuilu tarkoittaa?"

    Kyllä opettaja on katkonut karttakepin minun pulpettiini samalla sormilleni lyöden, tosin hänen tarkoituksenaan tuskin oli osua sormilleni, karttakeppi osui sormilleni vain koska hän sattui lyömään sellaisessa kulmassa että keppi katkesi. (Tuosta tapahtumasta saattaa vanhemmiltani löytyä vanha kirje jossa opettaja pyytää anteeksi tapahtunutta, äitini nimittäin säilyttää lähes kaiken)

    Mitä tulee vittuiluun, niin kyse oli mm. siitä että opettaja kutsui minut luokan eteen esitelläkseen pojan jonka tulevaisuudessa siintää vain roskakuskin ura, jos hän vain jotenkin onnistuu ajokortin itselleen keplottelemaan. (Tosin huomasin jossain vaiheessa että roskakuskit tienaavat paremmin kuin minä sisäsiistissä valkokaulustyössä, joten ei sekään huono homma olisi ollut) Tämän lisäksi, kun en osannut olla hiljaa minut pistettiin seisomaan naulakon alle, jonne opettajien mukaan ne jotka eivät sopeudu opetukseen, yhteiskuntaan, milloin mihinkin, laitetaan.

    Lopulta tilanne meni sellaiseksi että koska luokka oletti opettajien jossain vaiheessa nälvivän minulle niin aivan normaalitkin huomautukset aiheuttivat suunnatonta hilpeyttä muissa oppilaissa, mikä ei tietenkään ollut ko. opettajien syy, eiväthän he tienneet taustaani, mutta en minä sitä silloin tajunnut. Enkä oikeastaan tunnetasolla sisäistä vieläkään, vaikka järjellä sen ymmärränkin.

    Mutta, vaikka olenkin katkera montaa opettajaani kohtaan ei se tarkoita sitä että vihaisin opettajia, minulle vain sattui tulemaan eteeni huonot ja työhönsä tyytymättömät opettajat.

    Minkä lisäksi peruskoulun jälkeen kaikki opettajani ovat olleet ihan ok, tai hyviä.

    Mutta enempää en viitsi kertoa, jätän jotain kerrotavaa lapsuudestani elämäkertaanikin ;-)

    VastaaPoista
  56. a-kh:"Kemppisen kehuista ei kannata ylpeillä. Kemppinen kärjistää."

    No älä ny, just ku mä kerranki pääsen nimettömänä brassaileen duunillani, joka ei ole mitenkään hohdokasta tai edes merkittävää ni sä meet pilaan mun iloni...

    (Itse asiassa hän ei kehunut minua, minä vain satuin olemaan taustajoukoissa)

    VastaaPoista
  57. Tarkennetaan vielä sen verran, että vaikka olen katkera opettajilleni, en ole katkera opettajille, missä on vissi ero.

    Minä nimittäin muutamaa kurssia vetäneenä ja työtäni lukiolaisille useampaan otteeseen esitelleenä kunnioitan niitä ihmisiä jotka haluavat ja kykenevät opettamaan, minusta kun ei siihen työhän pidemmän päälle olisi.

    VastaaPoista
  58. Mutta missään nimessä en ole oppilasvihamielinen vaan päinvastoin kannustan ja pidän kaikista. Itse olen aina ollut erilainen nuori/opettaja/etsijä ja siedän erilaisuutta n. viisinkertaisesti enemmän mitä tavallinen, kuivahko virkamiesopettaja.

    Parastahan on kun sa luotua luokkaan sellaisen letkeän rennon ilmapiirin, jossa jokainen saa olla oma itsensä; mutta samalla kuitenkin pidetään mielessä koulun perustavoite:

    Ei koulua, vaan elämää varten.
    Non Scholae sed vitae...?

    Ja kuria pitää olla.

    Kursi soon helvetissäkin sano pappa..


    Hyvin kiteytetty! Tässä oli oikeastaan synteesi meikäläisenkin opettajapersoonasta. En halua oikaista tai lisätä tähän muuta kuin sen, että kun sen kurin saa synnyttettyä niin, että sitä ei tarvitse "pitää", vaan se syntyy itsestään kaiken summana, ollaan tilanteessa, jossa kaikilla on hyvä olla ja jossa voi syntyä kasvua, myös opettajalle. Oikeastaan silloin kuria ei olekaan, sitä ei tarvita. Aina kun puhutaan kurista, on jotain jo menetetty - tämä on valitettavaa, mutta totta koulumaailmassa, ja kurin todellistuminen ei oikeastaan koskaan ole yhden osapuolen syy, jos nyt syyllistä haetaan.

    VastaaPoista
  59. Henkilökohtaiset historiat muistetaan tragedian kautta. Tämä on kyllä tulossa yleiseksi tavaksi isompienkin porukoiden suhteen.

    Itse asiasta: tuskinpa surkean videonsa nettiin laittanutta koulupoikaa voi kiittää hyvin tehdystä työstä, palveluksesta isänmaalle ja kotiseudulle, eettisestä ja moraalisesta selkärangasta, asiallisuudesta, ystävällisyydestä ja huumorintajusta.

    Paska temppu pilkata toista - tässä tapauksessa varsin viatonta laululeikkiin osallistunutta - julkisesti, minkä varmasti jokainen täällä ymmärtää.

    Eri asia on, onko se oikeudellisesti rangaistavaa. Poikahan on sentään pyytänyt anteeksi lehtitiedon mukaan.

    Ehkä lehdet voisivat revitellä välillä siitä. Kuinka nöyrä rehvakkaasta pojasta on tullut. Kuinka anteeksi saaminen on hänelle tärkeää. Kuinka hän katuu ivaansa ja pilkkaansa ja lupaa käyttäytyä tulevaisuudessa. Kuinka hän on kasvanut tässä prosessissa ja ymmärtää virheensä, joista on jo ottanut opikseen. Kuinka opettajakin on lähimmäinen, joka tekee parhaansa häntä kasvattaakseen ja kurit... eikun opettaakseen. Kuinka hänestä on nyt tullut itsenäinen nuori, joka pysyy kaidalla tiellä.

    Näin saisimme tilanteen joka olisi ideaaliopettaja vs. ideaalioppilas. Sekään ei tietenkään riitä. Kun on tuo vs.

    VastaaPoista
  60. Eri asia on, onko se oikeudellisesti rangaistavaa. Poikahan on sentään pyytänyt anteeksi lehtitiedon mukaan.

    Tämä ajatteluttaa. Opettajahan olisi päässyt helpolla, jos olisi hyväksynyt heti pojan anteeksipyynnön, mutta mitä poika olisi oppinut tapauksesta?

    VastaaPoista
  61. Opettaja-lehden kännykkäjutusta kehkeytyi aikamoinen keskustelu. En lue enää edellisiä kommentteja, koska minulla ei ole erityisesti kenellekään sanomista. On vain sotkettu pari asiaa: koulukuri ja mediakasvatus. Jälkimmäinen ei ole järjestyksenvalvontaa.

    VastaaPoista
  62. Tämä oli Helsingin Sanomien uutisjuttu, ei Opettaja-lehden.

    Keskustelu rönsyili koulukuriin ja känyköihin varsin laajasti, enkä pidä sitä pahana. Kukaan ei varmaan tarkoittanutkaan, että mediakasvatus olisi koulukuria.

    VastaaPoista
  63. Kukaan ei varmaan tarkoittanut, että kuri olisi kasvatusta.

    Ainoa kuri, jonka minä hyväksyn, on itsekuri. No, se kasvattaa lapsia ja aikuisia. Ihmisiksi ei tullaa pelkästään lapsina.

    VastaaPoista
  64. Opettaja-lehdestä se kännykkäparkki on lähtenyt liikkeelle. Etkö ole enää ammatillisesti järjestäytynyt, vai miksi sinulle ei lehti tule. Olen ajatellut, että olet OAJ:n mimmejä.

    VastaaPoista
  65. Uutisjutulla tarkoitin päreeni pääaihetta: lieksalaispojan videointijuttua, joka oli sanomalehdissä, mm. Helsingin Sanomissa ja muussa mediassa. Kännykkäparkkialoite on Opettaja-lehden päätoimittajan Hannu Laaksolan keksintöä, kuten taisin kyllä päreessäni todetakin.

    VastaaPoista
  66. iines

    Olen väsännyt sinulle blogiini ns. 'tukipäreen'.
    Solidaarinen olla pitää.

    Ettei vain nokkelikin ole samanlainen kuin videoesimerkkini 'hevisakilaiset'?

    VastaaPoista
  67. Huomasin. Se vaan, että jutuissani ei ole alkuunkaan kyse opettajasta, vaan siitä pojasta.

    VastaaPoista
  68. iines

    Minun jutussani ei ollut loppujen lopuksi kyse kummastakaan.

    Mutta satiiria ei aina erota todellisuudesta...edes 'väärin' tulkitusta todellisuudesta...

    VastaaPoista
  69. Mistä sinä tuon peuran tuohon vinjettiin kehittelit. Miksei saaliseläin voisi olla orava tai majava.

    VastaaPoista
  70. catulus

    Epähedelmistään puu tunnetaan.

    VastaaPoista
  71. Veli akh. Siis Catulux. muistahan tämä tärkeä pointti. Olet siellä viineissäsi? ilmeisesti?

    RR. Mikä on totta, mikä unta?
    Onko uneni todempi kuin tosi?
    Vai oliko se päinvastoin?
    Ja miten sinä voisit tietää sen
    uneni ulkopuolelta?


    Taidan huomenna kirjoittaa akh:n blogiin minun työpaikkani "seinätaulun/kasvatuksellisen uskontunnustukseni", jossa seisoo hieno kuvaus koulusta ja opettajista.

    Kyseinen pätkä on Haanpään kirjasta Taivalvaaran näyttelijä. Se kyllä niin sanotusti "nollaa" kaikki edelliset kommenttini täällä mutta minkäs teet...

    Kotieläin ja teuras on ihminen.

    Varo siis akh.

    VastaaPoista
  72. catulux

    'RR. Mikä on totta, mikä unta?
    Onko uneni todempi kuin tosi?
    Vai oliko se päinvastoin?
    Ja miten sinä voisit tietää sen
    uneni ulkopuolelta?'

    *
    Siksi, että minä saatan tulla uniisi - tosin tahtomattani, mutta yhtä vähän sinulla on vapaata ratkaisuvaltaa uniesi hahmoihin kuin minulla menemisiini ja tulemisiini omien tai toisten unien maailmoissa.

    Toisin sanoen: emme tietenkään voi tietää kuin oman unemme, mutta me saatamme tavata siellä ketä tahansa.

    Tämä ei loppujen lopuksi todista mitään sen suhteen, onko unesi/uneni todempi kuin tosi - myönnetään.

    Mutta - retorisoin tätä asiaa etenkin sen vuoksi, että minussa on kuluneen kevättalven ja kevään aikana vallinnut ajoittain merkillinen ja jopa pitkään kestänyt tunne-elämys siitä, että viihdyn unissani erittäin hyvin - olen jopa kaivannut niitä ja mennyt mieluusti nukkumaan, koska odotan siirtyväni miellyttävään unien maailmaan.

    Tietysti minullakin on joskus tyypillisiä - hieman ahdistavia unikulkuja, mutta en kerta kaikkiaan muista milloin olisin viimeksi nähnyt nimenomaan painajaisia.

    En ylipäätään ole painajaisia näkevää sorttia, vaikka sellaisia unia näenkin, että ajaudun unessa jonkinlaiseen umpikujaan - eksyksiin, josta on vaikea päästä ulos tai 'ihmisten ilmoille', vaikka tuo ulospääsy on kyllä itse unessakin ikäänkuin 'käden ulottuvilla'.

    Saatan jopa sanoa tai ajatella itsekseni, että niin - tämä on nyt unta, mutta tilanteeni ratkaisu on edelleen mahdollinen myös unessa.

    Alkuvuoden aikana nuo ahdistavantyyppiset unet ovat siis olleet minimissä tai sisältäneet aina jonkin kompensoivan hyvän olon 'elementin'.

    Olen miltei varma, että tällainen alitajunnan tilan vaihtelu johtuu ainakin osittain siitä, että olen ollut viime lokakuun alusta tänne maalis-huhtikuuhun eli noin ½ vuotta lähes raittiina (alkoholia vain kerran kuussa jos sitäkään), - mutta kyllä tässä ohella vaikuttavat varmasti jotkin muutkin tekijät - toivottavasti se ei ole pahaenteistä...

    *
    Että sellaisia unimaailmoita - joskin ilman freudilaisia tai jungilaisia tulkintoja.

    VastaaPoista