24.10.2016

Se on hidasta, kun junaa käännetään

Maryam Namazie, junankääntäjä


Tiesittekö sen, että Britanniassa on kaksi virallisesti hyväksyttyä  oikeutta, toinen toisia ja toinen toisia varten? Eli laki ei ole sama kaikille kansalaisille. Toisen lain mukaan tiettyä ihmisryhmää saa sortaa.
- Älkää surko, en minäkään tiennyt, ennen kuin annoin Helsingin Sanomien ja Maryam Namazien kertoa asian minulle.

En voi kieltää hämmästyneeni, suorastaan ällistyneeni Britannian oikeudenkäyttötapaa. Siellä toimii nimittäin moskeijoissa musliminaisia varten erillinen sharia-tuomioistuin. Miehet eivät tätä istuinta juurikaan tarvitse, sillä Koraaniin ja islamiin nojaava tuomioistuin on jo valmiiksi miehen puolella. Mies saa avioeron ilmoituksella, etuoikeuden lasten huollossa ja todistajana sekä perinnöissä, ja puolisoitten lukumäärässä, vaikka olisi täysverinen roisto.

Vaan nyt pääministeri Theresa Maykin alkaa heräillä ja on käynnistänyt selvityksen sharia-istuimista. Hienoa, naiset naisten asialla, muualla, ei meillä, jossa naiset ovat hiljaa musliminaisen orjuutuksista.

Li ja Ville! Ja Paavokin! Lukekaa Maryam Namaziesta. Lukekaaa brittien oikeusistumista.  Ja varmaan luettekin, olettehan poliitikkoja ja mielellänne edistyksellisiä. Mitä edistyksellistä on tukea keskiaikaista naisten orjalaitosta? Hiljaa oleminen on tukemista, koska muissa maahanmuuttoasioissa kyllä avaatte suunne. Katseet kohdistuvat nyt siis teihin. Ja ennen kaikkea - kun tuette suurmoskeijan rakentamista Helsinkiin, katsokaa nyt  sen verran, että sen sisälle ei muodosteta laillista eikä laitonta sharia-oikeusistuinta Britannian tapaan.

Helsingin Sanomissakin on jo alettu kääntää junaa takaisin pääraiteelle. Kiitos, Hesari! Tämä on toinen kerta lyhyen ajan sisällä, kun lehti kirjoittaa puolueetonta tekstiä vailla lukijan manipulointia. Se toinen ansiokas juttu oli laaja artikkeli lelusalakuljettaja Rami Adhamista.

Vaan nyt tämän blogikirjoituksen sankariin, Maryam Namazieen, ihmisoikeusaktivistiin, joka toimii salaisissa tiloissa Britanniassa tukijoittensa kanssa.

Namazie kertoo järkyttyneensä siitä, että sama brutaali sharia-systeemi, joka on vallassa Iranissa, on voimassa myös Britanniassa, hallituksen hiljaisesti hyväksymänä. Sharian on toivottu jarruttavan väkivaltaisen islamismin leviämistä. Toive on ollut Namazien mielestä naiivi, sillä  sharia-istuin vain vahvistaa islamia ja uhraa ensimmäisenä naiset.

Namazien organisoima järjestö tukee uskontonsa hylänneitä entisiä muslimeita. Järjestö vastustaa myös kulttuurirelativismia  eli vaikkapa sitä, että musliminaisen alisteinen osa hyväksytään osana muslimikulttuuria. Yleensäkään ei ole poliittisesti korrektia puhua islamin ongelmista.

Miten tuttua Suomessa! Meillähän islamin ja yleensä pelkän maahanmuuton arvioinnistakin napsahtaa rasistin, islamofoobikon, äärioikeistolaisen ja/tai lukutaidottoman amislaisen leima otsaan alta aikayksikön. Epäilijältä riistetään ihmisarvo. Maan ylisuvaitsevaisto on ryöstänyt itselleen hyvän ihmisen arvon sulkemalla muilta oven keskusteluun. Olen vakuuttunut siitä, että jos Jeesus ilmestyisi nyt keskuuteemme, hän ei valitsisi viereensä itseään suvaitsevaiseksi nimeävää hyväntekijää.

Lopuksi haluaisin ojentaa kotoisille feministeillemme seuraavat Maryam Namazien lausahdukset ja ajatukset. Kätkekää seuraavat sanat sydämeenne ja tutkiskelkaa niitä tarkoin:

Sharia-oikeudet kieltämällä hallitus voisi näyttää, että se on naisten puolella. Hallitus voisi myös kieltää täyshunnut eli burkan ja ja niqabin.On valtion ja koulujen tehtävä suojella lapsia vanhempien uskonnolliselta hyväksikäytöltä.

Tekstilähde HS 24.10.2016

277 kommenttia:

  1. Britannian sisäministeriön asettama ryhmä on aiemmin tutkinut sharia-lain asemaa. Miksi tässä ryhmässä on mukana teologeja?
    Kyllä sen tietää mitä huttua sieltä suunnalta tulee.

    Samuli

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisi hyvä tietää koko työryhmän kokoonpano. Oletan, että tuollaisessa ryhmässä olisi myös islamilaisen kulttuurin ja uskonnon edustajia asiantuntijoina, joina käytetään mitä todennäköisimmin imaameja, jotka myös käyttävät päätäntävaltaa sharia-oikeusistuimissa. 

      Miksi siis myös Britannian valtauskonnon edustajia ei saisi työryhmään kuulua? Jos kuullaan islamilaista tapaa jakaa oikeutta, kaipa myös kristillistä tapaa voidaan kuulla? Vai Samuli, haluatko todella, että uskonnoista vain islaminuskoiset saavat kuulua työryhmään?

      Poista
    2. Tarkoitin teologeja noin yleisesti, myös muslimeja.
      Miksi kuunnella teologeja, jos käsitellään lainkäyttöä perintö- ja avioeroasioissa.

      Sattuneesta syystä tunnen ja tiedän suomalaisia krist. teologeja. On naamakirjassa kavereina, enkä laskisi paljon heidän varaan, muslimitaustaisten naisten oikeuksien parantamisesa.

      Samuli

      Poista
    3. Ehkä sen vuoksi, että islamhan ei ole vain uskonto, vaan se on muslimille myös yhteiskuntajärjestys ja arkisen lain pohja.

      Tätä monipuolista järjestelmää säätelevät imaamit, joita ei ilmeisesti voi ohittaa sharia-oikeusistuimen asiantuntijuudessa. Näin on sitten mukana myös länsimaisia teologeja.

      Meillä kovin mielellään selitetään, että islam uskontona ei vaikuta mihinkään terrorismiin tai muuhun pahaan, vaikka se juuri vaikuttaa, koska se on muslimille maallisenkin vallankäytön pohja.

      Poista
    4. PS Onhan meilläkin fundamentalisteja teologeina. Ja muuten konservatiivisia tyyppejä. Eihän Suomessa tasa-arvo ole läheskään sataprosenttinen. Se on sentään kokonaan toista kuin islamissa.

      Poista
    5. Islam on hyvä ja paha, aivan kuin mikä hyvänsä muukin uskonto tai uskonnon nimissä tehty hyvä tai paha.

      Poista
    6. Ei mikään muu suuri uskonto ole niin jämähtänyt keskiaikaan kuin islam. En tunne mitään muuta uskontoa, jonka nimissä toista sukupuolta ja lisäksi poikkeavia sukupuolisuuksia on vainottu ja kiusattu niin suuressa määrin aina kuolemaan saakka.

      Poista
  2. "Sharia-oikeudet kieltämällä hallitus voisi näyttää, että se on naisten puolella. Hallitus voisi myös kieltää täyshunnut eli burkan ja ja niqabin.On valtion ja koulujen tehtävä suojella lapsia vanhempien uskonnolliselta hyväksikäytöltä."

    Ei mitään lisättävää tai pois otettavaa yllä olevassa!

    Samuli

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onko se miehekästä, jos haluaa puuttua naisten pukeutumiseen? Eikö se ole naisten alistamista miehen tahdon alle? Ihan sitä samaa kuin naisten pakottaminen hunnun käyttöön. Entäpä jos osa naisista haluaa käyttää huntuja tai huiveja?

      Poista
    2. Tietenkin osa naisista haluaa käyttää huntua ja burkaa ja burkinia. Muutos vapauteen ei käy hetkessä. Kun on vuosisatoja ollut alistettuna, orjuuteen kasvaa kiinni, niin että sitä alkaa pitää luonnollisena - vrt. Tukholman syndrooma, jossa kidnapattu nainen lopulta taisteli vapauttajiansa vastaan.

      Poista
    3. Ano, älä leiki tyhmää. Ei kyse ole huiveista vaan kasvot peittävistä asuista. Ne pitäisi kieltää yksiselitteisesti.

      Samuli

      Poista
  3. Faktoihin:
    1.Li, Ville ja Paavo eivät tue itsestäänselvästi suurmoskeijan rakentamista, mutta uskonnonvapauden puolella he varmasti ovat. Suurmoskeijan rahoittajien mahdolliset yhteydet ääri-islamilaisiin ryhmittymiin tutkitaan varmaan tarkoin.
    2. Yhdistynyt Kuningaskunta on saarivaltio, parlamentaarinen monarkia, eikä länsimainen parlamentaarinen demokratia kuten Suomi ja monet muut Euroopan maat. Iso-Britannia on niitä harvoja maailman maita joilla ei ole omaa perustuslakia, mikä myös tässä uskontoasiassa on tärkeä laki. Perustuslakimme määrittelee perusoikeudet (2.luku), ja eräs niistä on uskonnon ja omantunnon vapaus. Maa tai valtio jolla ei ole perustuslakia joutuu ratkomaan myös uskontoihin liittyvät kysymykset toisin.

    Voimassa olevan lainsäädäntömme mukaan Suomessa saa liittyä ja perustaa uskonnollisia yhteisöjä ja toimia niissä. Uskonnollisen yhteisön on tietenkin noudatettava maamme muita lakeja. Luterilaisessa kirkossa sentään keskustellaan uudesta avioliittolaista, mutta muut uskonnolliset yhteisöt eivät edes keskustele asiasta. Aikovat ilmeisesti elää avioliittoasiassa vastoin lakia. Ei heitä siitä rangaista, koska uskonnollisille yhteisöille on annettu vapaus toimia kuten haluavat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anonyymi, lyön sata lasissa vetoa, että kolmikko tukee suurmoskeijan rakentamisen ideaa. Kritiikittä.

      Mitä kakkoskohtaasi tulee, kysymys ei ole uskontoasiasta. Kyseessä on maallinen, oikeudellinen, juristinen vallan käyttö.

      Sharia-tuomioistuin harjoittaa oikeudenjakoa, mm. perinnönjakoja ja avioeroja ja muita perheoikeusasioita. Sen on havaittu alistaneen naisen oikeuksia törkeälläkin tavalla, ja siksi se on nyt vihdoin suurennuslasin alla. Briteissä on herätty vaatimaan samaa lakia kaikille kansalaisille.

      Poista
    2. Tämä ei vedonlyöntiä. Tiedän, en vain luule.
      Asiastahan vasta keskustellaan ja olen seurannut sitä.

      Sharialaki on samalla lailla maallinen laki kuin muidenkin fundamentalistiuskovaisten arkielämän käytänteet. Hyvä, jos varsin arvokonservatiivinen brittilä havahtuu naisten asemaan. Heiltä taitaa puuttua jopa tasa-arvolaki, joka meillä on.

      Naisten alistaminen erilaisissa uskovaisten piireissä ja ryhmissä on oikeusvaltiossa oikeuskysymys silloin kun rikotaan lakia, ja muutoin se on arvo- ja moraalikysymys.

      Voimme ja voin tietenkin arvostella toisten perhe-elämää tai naisten asemaa jossakin uskonlahkossa sekä puhua hengellisestä väkival lasta jonka kohteena ovat lapset, mutta en voi mennä toisten kotiin ja vaatia heitä muuttumaan sellaisiksi kuin haluaisin.

      Huivikeskustelua olen seurannut vain ulkopuolisena, eihän se minua koske, minulla ei ole siitä selkeätä mielipidettä. Huivi ei kerro minulle alistetaanko naista vaiko ei.
      Huivipäinen nainen ei ollut harvinaista Suomessa, edes 1970-luvulla, ja sittemmin on katukuvaan tullut huivipäiset miehetkin. Pitäisikö sitäkin kauhistella?

      Poista
    3. Anonyymi, en minäkään menisi arvostelemaan kenenkään perhe-elämää. Kysymys on isoista asioista yhteiskunnallisella tasolla. Näistä puhun.

      Lainsäädäntö on ykkösprioriteetti, kun hoidetaan ihmisarvokysymyksiä. Sillä voidaan poistaa tehokkaimmin ihmisoikeusloukkauksia. Siksi on tärkeää, että laki olisi kaikille sama ja ettei ainoankaan naisen ihmisoikeuksia loukattaisi nurkantakaisissa ukkoryhmissä moskeijojen suojissa.

      Siksipä juuri Maryam Namaziekin hoitaa ihmisoikeustyötään, ja siksi minäkin kirjoitan.

      Älä nyt tosissasi viitsi tyhmistellä suomalaismummojen huivinkäytöllä. 

      Ei kukaan pakota mummoa panemaan huivia päähänsä, mutta pohjoisen tuulissa päässä hyvin pysyvä villahuivi on ollut aina järkevä päähine. 

      Poista
    4. Etkö siis luota oikeusvaltioon? Lakeihimme ja ihmisten oikeusturvaan?

      Ajatteletko, että sharialaki tulisi Suomessa voimaan, ja tuosta vaan? Ja syrjäyttäisi tämän maan lait? Raamattuun (sen joihinkin kohtiin) vetoamalla on kyllä kovastikin koetettu murentaa oikeusvaltiota, mutta se ei ole onnistunut. Kuinka ihmeessä se olisi muka mahdollista Koraanilla?

      Poista
    5. Siis pitäisikö sinun lukea kirjoitukseni uudestaan?

      En puhu sharia-laista, vaan sharia-tuomioistuimesta, joka harjoittaa oikeustoimintaa muslimeille Britanniassa. Lue myös linkkaamani artikkeli.

      Poista
  4. Mitä sitten sharia-lakiin tulee, niin se ei meidän maassamme voi ohittaa oikeusvaltion lakeja. Vaatetuksesta ja pukeutumisesta ei, ainakaan vielä, säädetä laeissamme yhtään mitään, uskonnollisen huivilain säätäminen olisi luultavasti hyvin monimutkainen lainsäätämisprosessi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tottakai voi, Anonyymi, jos maan hallitus hyväksyy hiljaisesti islamin nimissä moskeijoissa imaamin jakaman perhelain. Yhtä hyvin meillä kuin Briteissäkin voidaan monikultturismin ja kulttuurirelativismin nimissä hyväksyä se, että vaimo saakin vain puolet siitä, mitä mies saa perinnöksi. Tai että mies voi erota iranilaisesta vaimostaan ilmoittamalla asiasta. Saahan muslimimies pitää useita vaimojakin Suomessa, vaikka lakimme sallii vain yhden. Kulttuurirelativismia.

      Poista
    2. No, Suomessa ainakin on perintölaki. Sen mukaan täällä eletään, en tiedä brittien laeista tässä kysymyksessä.

      Niin, moniavioisuutta on olemassa, myös ei-muslimeilla tai täysin riippumatta uskonnollisista yhteyksistä. Eiköhän 1960-luvun seksuaalivallankumous luonut vapaille suhteille aika hyvän pohjan, ei siinä islamia tarvittu.
      Jotkut naiset sitäpaitsi viihtyvät moniavioisessa suhteessa mieheen. Mitäpä siihen muilla on sitten mitään sanomista. Vai?

      Poista
    3. Pitäisikö tänne Iineksen saitille kehittää keskustelupassi?
      Nykyään on tullut tärkeimmäksi oikean keskustelun (ettei mene vihapuheeksi) osaaminen . Jokaiseen hommaan tai asiaan pitää olla muovikortti , jotta olisit uskottava.

      Poista
    4. Abdirahim Husu Hussein löysi lopulta poliittisen kotinsa mistäpä muualtakaan kuin demareista. Hän on ennen liittymistään kertonut julkisesti, että median ei pitäisi uutisoida islamistijärjestö isiksen hirmutöistä. Hän on myös kirjoittanut Facebookissa: ”I have a strong belief in my fellow multicultural jihadi fighters. We will fight until the end for our true Finish nation. In sha ALLAAH victory will be ours.”

      Poista
    5. Anonyymi klo 18.03, moniavioisuus ei ole Suomessa laillista muilla kuin muslimeilla. -Korjatkaa, jos olen väärässä!

      Vapaasuhteisuus ei tunnu olevan enemmistön unelma. Suurin osa arvostaa hyvää perhe-elämää oman yhden kumppanin kanssa, jota ei halua pettää ja johon haluaa luottaa. Monelle miehelle avioero onkin tragedia, joka suistaa miehen elämän.

      Seksivallankumous on nykyään niin last season. Nuoria kiinnostaa luotettava kumppani, ei hyppiminen sängystä sänkyyn. Juttelepa hiukan teinien kanssa.

      Poista
    6. Anonyymi klo 18.09, keskustelupassi on hyvä ehdotus, sillä arvostan kovasti rauhallista ja kohtalaisen älyperäistä keskustelua, ellei sitten välillä heittäydytä tarinoimaankin. 

      Aika hyvin on pärjätty kuitenkin ilman minkäänkaltaisia isompia heittoja. Jos laittomuuksia tai selkeitä trollauksia ilmenee, pyrin poistamaan ne heti, kun huomaan.

      Poista
    7. Moniavoisuus ei ole laillista Suomessa.

      Poista
    8. Suomessa elää moniavioisia muslimeja, Suomen kansalaisina. Opettajilla on oppilaina useita oppilaita, joiden isällä on muitakin vaimoja kuin oppilaan äiti.

      Poista
    9. Ihanko totta? Että isällä on muitakin vaimoja kuin oppilaan äiti.

      Olen kuullut, että joillakin suomalaisilla äideillä on ollut muitakin miehiä kuin oppilaan isä, mutta ei se ehkä ole totta. Suomalainen nainen on uskollinen ja yksiavioinen eikä koskaan ota toista miestä tai kolmatta. Ei ikinä.

      Poista
    10. Kyse ei ole moraalisesta kannanotosta, vaan laista. Suomessa saa siis islaminuskoinen olla moniavioinen, sillä meilläkin näyttää kansalaisilla olevan kaksi erilaista lakia, toinen toisille ja toinen toisille. Ei ole siis samaa lakia kaikille!

      Poista
    11. Ai kauheeta, sateenkaariperheissä voi olla jopa kaksi isää ja kaksi äitiä. Ja sitten on sellaisiakin perheitä joissa on yhteiset lapset ja lapset edellisestä avioliitosta ja edellisten avioliittojen vaimot ja miehet. Semmosta menoa tässä maassa!

      Poista
    12. Joudun toistamaan ja toivomaan, että ymmärrät, mitä "moraalinen" tarkoittaa: Ei, kyse ei ole moraalisesta kannanotosta. Minua ei liikuta, montako puolisoa, rakastajaa tai rakastajatarta jollakulla on - se on kunkin oma asia. En osaa paheksua moniavioisuutta tai monisuhteisuutta.

      Kyse on tässä laista, joka meilläkään ei ole kaikille sama. Suomessa kaksinnaiminen on rikos. Olemme naimisissa yhden kanssa kerrallaan.

      Poista
    13. Meillä ei voi olla virallisesti naimisissa, avioliitossa, kuin yhden kanssa kerrallaan. Avoliittokin on virallisesti vain kahden aikuisen ihmisen parisuhde. Epävirallisia suhteita ei ilmoiteta eikä niitä valvota. Epävirallisesti voi elää useissa samanaikaisissa suhteissa tai asua ja elää kenen kanssa haluaa. Se ei ole rikos. Muslimien moniavioisuus on siis epävirallista, eikä avioliittolain mukaista.

      Poista
    14. Iines24 lokakuuta, 2016 23:33

      Niin, siis kyse on vain siitä, miksi laki ei ole sama kaikille suomalaisille. Miksi joillakuilla kaksinnaiminen on epävirallista, toisilla taas ei?

      Minusta on ok, jos kaksinnainti olisi sitten kaikille sallittua. Pidän suurperheistä, ne antavat turvaa. Pidän myös avioliitoista enemmän kuin irtosuhteista. Toisaalta introverttina pidän myös uskollisesta yhteen henkilöön sitoutumisesta.

      Poista
    15. Vuosi pari sitten oli luin tällaisen uutisen:

      "Joka kolmas Helsingissä asuva ulkomaalaistaustainen lapsi asuu yhden huoltajan perheessä, kertoo tuore tilastoraportti. Yleisintä yksinhuoltajuus on somalialaisperheissä, joista 46 % on yhden vanhemman perheitä."

      "Yksinhuoltajuus on Helsingissä tavallista yleisempää myös kantaväestön keskuudessa, jossa yhden vanhemman perheiden osuus osuus on 27 %."

      Tällä elämänkokemuksella uskallan väittää, etteivät nuo somalimisut oikeasti ole yksinhuoltajia, vaan a) maksimoivat tukensa ja b) heidän miehillään on muitakin vaimoja.

      Varmaan joukossa voi olla oikeastikin yksinhuoltajia ja muutenkin voin olla väärässä.

      Poista
    16. No minä hämmästyin, kun kuulin suoraan kentältä, että etenkin somalitaustaiset pienet alakoululaiset asuvat usein vain äidin kanssa, isä on muualla, esimerkiksi toisessa perheessään tai aina pois kotoa, vaikkei ole työssä. Isät ovat opettajan tavoittamattomissa.

      Poista
  5. Minäkin huomautin aamulla vaimolleni, että ihmeiden aika ei ole ohi – Hesari kirjoittaa jo toisen kerran viikon sisällä kriittisesti asiasta, joka liittyy islamiin.

    Sitten vasta muslimit ovat meillä oikeasti tasa-arvoisia, kun media riepottelee heidän uskonnollisia omituisuuksiaan samalla tavalla ja volyymilla kuin esim. lestadiolaisten ja jehovalaisten tapoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Melkein kävi sama keskustelu meilläkin :) hh

      Poista
    2. Tähän kohtaan minäkin voin jotain sanoa. Muistui mieleen. Se ei kyllä kuulu suoraan siihen asialinjaan, josta täällä hyvin ansiokkaasti ja asiantuntevasti (ainakin siitä kiinnostuneena) on keskustelu. Mitä sanoo valtio, mitä sanoo uskonto.

      Lisäisin tähän: Mitä sanoo toinen nainen, joka on innokkaasti rakastunut toisen naisen aviomieheen?

      Tiedän, mitä hän voi sanoa. Siitä on jo aikaa, kun puhelin soi meillä kotona. Soittaja oli nainen, jonka tunsin äänestä, vaikkei hän ei itseään esitellyt. Eikä hän ollut koskaan aikaisemmin minulle soittanut. Hämmästyin ja ihmettelin mitä asiaa hänellä voisi olla. Se selvisi pian. Ilman mitään mutkia tai selityksiä tai korulauseita, hän sanoa paukaisi: "Et sinä voi miestäsi omistaa!"
      Häkellyin ja sopersin jotain siihen suuntaan, että olen samaa mieltä, ei kukaan ihminen voi omistaa toista ihmistä.
      Hän sulki puhelimen (varmaan tyytyväisenä). Minä aloin aavistella kaikenlaista, yhdistelin asioita levottomana. Olinko valtuuttanut jonkun tekemään jotakin sanoillani?

      Kerroin miehelle ja odotin että hän tietäisi selityksen tähän outoon soittoon. Hän sanoi: "Kyllä naiset ovat hulluja!" Ei muuta.
      Siinä minä sitten itsekseni mietin asiaa. Järkevästi ajatellen nainen oli oikeassa. En osannut tehdä muuta kuin seurata mitä tapahtuisi. Olin kyllä onneton. Jälleen kerran ajattelin, että tällaistako elämä on. Niin ihmeellistä, ettei sitä aina käsitä. Mutta naiset on naisia ja miehet miehiä, Suomessakin. Aina ei ole helppoa.

      Poista
    3. Voi mikä tapaus! Liisu! Minä olisin varmaan järkyttynyt ja syyttänyt miestäni, sillä olen kyllä kauhean mustis, vaikkei saisi. Johtunee epävarmuudesta.

      Sille naiselle olisi pitänyt vittuilla rankasti. Törkeä tyyppi, minusta sietämätön. Tottakai rakkaansa voi omistaa, jollakin lailla, vaikkei häntä pussiin pidä sulloa. Ja vaikka arvostan suuresti puolisoitten itsenäistä liikkuma-alaa. Arvostan myös uskollisuutta ja sitä että sitoudutaan rakkaaseen.

      Poista
    4. Iines, minä olen tällaisissa asioissa avuton. En osaa puolustautua. Kuulin tämän naisen äänenväristä (se oli hyökkäävä) että enemmän pelästyin kuin olisin pystynyt siihen muuten suhtautumaan. Tapasin tämän saman naisen joku aika sitten erään näyttelyn avajaisissa. Hän esiintyi siellä kuin olisi omistanut näytteille asettajan. Kuulin, että he elivät avoliitossa. Minusta - anteeksi ilmaisu - hän näytti noita-akalta. Se johtui mielentilastani. Tätä naista oli onnistanut. Hän oli voittanut veikkauksesta huomattavan suuren summan rahaa. Joten ei hän ainakaan köyhä ollut. Suon sen voiton hänelle ilomielin. En kadehdi. Jos raha tekee onnelliseksi, hänen täytyi olla hyvin onnellinen.

      Poista
    5. Liisu, minäkin olisin ollut. Olisin varmaan tehnyt itsestäni kaikkien aikojen marttyyrin. Ja olisin ollut kädetön ja jalaton, ja sulkenut vain puhelimen.

      Mutta oikeasti, nainen oli härski, kova ja itsekäs, ja hänelle pitäisi lyödä luu kurkkuun. Kuinka kehtaa soittaa toisen puolisolle ja sanoa tuommoisia asioita?! Parasta olisi, kun joku repisi häneltä hiukset päästä.

      Poista
    6. Mutta aika helpollapa Liisu päästi miehensä. Olen ihan kateellinen. Kyllä meillä olisi vastaavassa tilanteessa seurannut kolmannen asteen kuulustelu kovennettuna.

      Poista
  6. On se hidasta, kun junaa käännetään oli kysymys mistä tahansa "epäkohdasta". Ovatko kantasuomalaiset miehet tosissaan naisten puolella, epäilen sitäkin. Onko se mihinkään muuttunut ja muuttuuko, että miehet ovat etulyöntiasemassa naisiin verrattuna yleensä.

    Miksi muut naiset ovat niin usein miesten puolella, vaikka mies olisi täysi retku ja nainen ei.

    Avioeron jälkeen moni mieheen pettynyt nainen ei enää koskaan mene uudelleen naimisiin, mutta samoin ei tee mies. Tämä kaikki on tietenkin yleistystä vaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yleistystä on, mutta usein totta. Jokainen taitaa tuntea omasta tuttavapiiristäänkin naisia, jotka roikkuvat ketkuissa kumppaneissa vain siksi, että pelkäävät yksin jäämistä. En jaksa uskoa, että joku rakastaa itseään pilkkaavaa tai jopa lyövää kumppania. Tunne on mieluummin läheisriippuvuutta tai yleistä pelkoa elämää kohtaan.

      Kai se on niin, että eronneelle naiselle ei kelpaa enää mies kuin mies. Miehelle taas tuntuu kelpaavan lähes kuka tahansa sänkykumppani, jopa kielitaidoton ihminen. Itselleni nousee kylmät väreet, kun kuvittelen, että minun pitäisi ottaa joku mitään yhteistä kieltä osaamaton etelän poika kumppanikseni.

      Poista
    2. Iines sanoi:"Meillähän islamin ja yleensä pelkän maahanmuuton arvioinnistakin napsahtaa rasistin, islamofoobikon, äärioikeistolaisen ja/tai lukutaidottoman amislaisen leima otsaan alta aikayksikön. "


      Mutta kyllä kansainvaellusmyönteisen lapsenlapsi niin väkevästi tulee minut tuomitsemaan, että oikein kauhistuttaa, hui. "Exä niinq häpee1!!1".

      Poista
    3. Ja siis suvaitsevaisto, varsrinkin ylisuvaitsevaisto, on vähemmistö maahanmuuttoon epäilevästi suhtautuvien rinnalla. Gallupit ovat tämän toistuvasti näyttäneet. Niinpä Hesarikin joutuu hiljalleen kääntämään kelkkaansa, ilmeisesti vastoin toimittajiensa enemmistön tahtoa! hh

      Poista
    4. Eilen Hesarin mielipiteissä joku leskimies kirjoitteli tavalla, joka otsikkotasolla vaikutti koskettavalta, mutta pitemmälle lukiessani sai verenpaineeni nousemaan.

      Vaimon menetystä surtiin palvelujen loppumisen takia, mutta lopussa iloittiin sillä, että tuore leskimies tuntui kelpaavan ihan tasokkaillekin naisille.

      Ripranien kysymykseen: kaipa kantasuomalaisista miehet ovat naisten puolella samassa mitassa kuin muissakin pohjoisen Euroopan maissa - olemmehan me äänestäneet presidentiksikin jo kahdesti naisen.

      Poista
    5. …kuin muissakin pojoisen Euroopan maissa … kyllä, mutta lisään "paitsi Ruotsissa", sillä siellä huomattava osa miehistä on, ainakin kysyttäessä, "feministejä" ja "feministit", Femininistisk initiativ puolue kärjessä, väistävät kaikki sharialain naisia koskevat kysymykset kai "kulttuuriin kuuluvana". (Tulipa lainausmerkkejä)

      Dissidentit ovat asia erikseen mutta heidät julkisuus vaikenee kuoliaaksi. Valtalehdistä Göteborgs-Posten on tähän saakka ollut ainoa tasapuolisuuteen pyrkivä media, erikoisesti pääkirjoitukset on hyvä mainita ja näistä vielä erikseen Alice Teodorescun kirjoittamat.

      Joitain kainoja merkkejä muutoksesta on ilmassa mutta jatko jää nähtäväksi. hh

      Poista
    6. Kun lukee Helsingin Sanomien keskusteluja, ei voi välttyä havainnolta, että ehdoton valtaosa varsin hyvätasoisista ja asiallisista kommenteista sisältää ja kannattaa selvää kritiikkiä. Asiat perustellaan tietopuolisesti ja hyvällä kielellä. Vaikutelma kommentoijista on sikäli yllättävä, että kriittiset kirjoittajat on yleisesti somessa leimattu tyhmiksi ja amishenkisiksi rasisteiksi ja islamofoobikoiksi. Oikeasti kuva kallistuukin toisinpäin.

      Poista
  7. Oulun insestitapauksessa suomalaisäidin rooli sai hieman uutta sävyä, sillä selvisi ettei hän olekaan kyseisen tyttären äiti.

    Tytär vaikuttaa harvinaisen selväjärkiseltä ja positiiviselta, ja hänen vaatimuksensa julkisesta oikeudenkäynnistä on todella kiitettävää. Eiköhän se tekijöiden suojelu jo riitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä suomalainen tapaus muistuttaa itävaltalaista Josepf Fritzlin insestitapausta kymmenisen vuotta sitten. Koko maailma kohahti niitä hirveyksiä. Oululaisen SDP:n kunnallisvaaliehdokkaan, Seydou Kouandan tapaus on syytäkin puida julkisesti. Hävettää olla suomalainen.

      Poista
    2. Mutta kaikki tuki tytölle. Hän on säilynyt järjissään eikä aio jäädä tuleen makaamaan. Urhea ihminen.

      Poista
  8. Miten niin ei ole korrektia puhua islamin ongelmista, mikä taho tällaista määrittelee? Muhamettilaisuus on tietenkin uskonnoista ylivoimaisesti huonoin, paimentolaiskansojen lehmänpanijauskonto. Miksi lehtien pitäisi kertoa meille totuus? - Ne voivat kertoa totuuden vain sen kaltaisista asioista, että "talo paloi poroksi" tai että "kälviän kunnanvaltuusto on koolla".

    Yleisradiota hieman surkutellen olen seurannut. Se on minulle ylivoimaisesti tärkein media, mutta uskovaiset sieltä pitäisi saada pois. Uskovaiset ovat siis sellaisia ihmisiä, jotka odottavat hilloa kalliosta ja mannaa taivaasta. Ylellä on ylimielisyyteen varaa, kaikki me sen maksamme. - Ja jos ei niiden saamen poromiljonäärien ohjelmat vähene, haistatan Feen Arvi Lindille, Suomen epäluotettavimmalle ihmiselle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi Saara Aallon kuunteleminenkaan ei ole pakollista, vaikka tuputtavat kilpailuaan jossain "huonoin kaikista"-ohjelmassa joka tuutista. Noin kolmekymmentä sekuntia jaksoin Saaran laulamiseen tutustua, sitten klikkasin pois. - Klik. Ei aihetta palata.

      Poista
    2. Ja vielä jos totta puhutaan, Martti Ahtisaarta en äänestäisi, jos vielä johonkin saisi itsensä tarjolle työnnettyä. Enkä koskaan ole äänestänyt. Nobelin rauhanpalkinto, pommipalkinto, hänelle oli absurdismia parhaimmillaan. Ei silti, ovat sen myös massamurhaajat Le Duc Tho ja Henry Kissinger saaneet.

      Poista
    3. Esimerkiksi Rayhana Sultan, Maryam Namazien järjestökumppani sanoo, ettei Britanniassa ole poliittisesti korrektia puhua islamin haitoista.

      Sokea Reettakin näkee ja kuuro Kallekin kuulee, että Suomessa on sama tilanne, samoin koko muussa Euroopassa.

      Viestintä voi hyvinkin olla objektiivista, niin objektiivista kuin mahdollista. Se olkoon sanomalehden ja uutistelevision ykkösprioriteetti. Asiaan perehdytään jo viestinnän perusopinnoissa, Riku. Jos toimittajalla on koulutus työhönsä, hän tietää kyllä, miten juttunsa kirjoittaa.

      Poista
    4. Älä kuitenkaan poista ihmistä tai asioita sieltä viestinnän perusopintojen takaa. Koulutuksella toimittajat eivät juttujansa kirjoita, huonoimmat toimittajat ovat juuri toimittajakoulutuksen käyneet. Hyvät ovat yleensä maistereita tai jotain.

      Osmo A. Wiion viestinnän säännöt ovat hetken aikaa hyvä vitsi, mutta ei kai se mies sentään tosissaan ollut?

      Poista
    5. Se on tietenkin vaan niin, että toimittaja ei määrää lehden linjaa. Ohjeistukset tulevat ylempää. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.

      Yleisradio minullekin on tärkein. Siksi olenkin niin pettynyt sen linjaan, joka on selkeän valistushenkinen. Ei verovaroin maksetun kansanmedian tule lähettää mitään muuta kuin faktauutista ja vain sitä. Valistus ja salailu johdattaa katsojat hakemaan tietoa muualta, myös vaihtoehtomediasta.

      Mitä enemmän valtamedia julkaisee nyt HS:ssa julkaistujen parin jutun kaltaisia faktauutisia, sitä vähemmän tuntee tarvetta kurkistaa vaihtoehtomedioiden antia.

      Poista
    6. PS Kirjoitin tuon yllä olevan kommentin lisäykseksi ylempänä olevaan kommenttiini ennen kuin kommenttisi klo 19.17 oli nähtävissä,

      Poista
    7. En minäkään Saara Aaltoa jaksa kuunnella vapaaehtoisesti. Suomesta puuttuvat todelliset huippulaulajat, tai siis huipulla heitä ei ole.

      Poista
    8. Minä olen niin pitkään seurannut näitä oman elämänsä suuria Teivo Taivaisia, etten jaksa kyynisyyttäni Rayhana Sultan, Maryam Namazieen luottaa senttimetriä enempää.

      Poista
    9. Sen minä vielä haluaisin tietää, miksi haastattelevat lakiopillisista kysymyksistä aina Matti Tolvasta tai Martin Scheininia. Kukaan ei heitä halua lukea ja heidän vastauksensa pystyn minäkin ilman minkäänlaista lainopin koulutusta etukäteen arvaamaan.

      Poista
    10. Ihminen luottaa parhaiten siihen, jonka ajatuksiin yhtyy.

      Vaikka ei tämä minusta luottamiskysymys ole. Riittää kun löytää aatteita, joihin itse uskoo. Minulta löytyy kyllä uskoa ihmiseen, joka tulee sieltä, mistä puhuu. Hänellä on tietoa, kokemusta. Hän ei ole puhuva pää, ei päivystävä dosentti tai nuori nouseva poliitikko. Eikä asioita stilisoiva taiteilija.

      Poista
    11. Musiikista sen verran, että maassamme on nykyään ihan uskomattoman hyviä soittajia ja laulajia. Heidän löytämisensä voi tosin olla vaikeaa, eivät esiinnyt Hirmusuuritalenttilahjakkuusnero-ohjelmissa.

      Poista
    12. No, jos vaikka olisikin korrektia puhua islamin ongelmista, niin täytyy olla tarkkana, ettei puhu niistä väärällä tavalla!

      Olemme nimittäin edustajiemme välitykselle tehneet väärinpuhumisesta ankarasti rangaistavan teon. Ei väliä, onko puhe totta vai ei, sävy ratkaisee - ja sen sävyn määrittelee kuulija.

      Poista
    13. Myös minä olen pettynyt Ylen linjaan, joka on selkeän vasemistohenkinen.
      Vasemmisto tuhoaa kaikki "sortavat rakenteet" ja normit, koska sitten kaikki ovat tasa-arvoisia ja päästään ihanneyhteiskuntaan. Vasemmisto rapauttaa tarkoituksella yhteiskunnan peruspilareja.

      Perinteisiä arvoja ylläpitävät instituutiot mädätetään sisältä, kunnes ne papukaijan lailla toistavat vasemmiston eettisiä periaatteita. Näin on jo pitkälti tapahtunut

      Poista
    14. Perinteiset arvot, normit, etiikka ja peruspilarit. Tämähän on mielenkiintoista, kerrotko lisää?

      Poista
    15. Olin pikkupoika 60-luvun lopulla, kun meille televiissioapparaatti kuvaputkinäytöllä hankittiin, -62 olen syntynyt. Arvi Lindistä tykkäsin jostain syystä tosi paljon, paljon parempi oli kuin Heikki Kahila, johon -73 kuollut isoäitini oli ihastunut.

      Kuvaputkiapparaatista musta ja valkoinen erottuivat selvästi toisistaan, asiat olivat yksinkertaisen selviä. Värejä ei ollut.

      Poista
    16. Kuvaputkiapparaattia olin jo aiemmin naapurissa (Lahjomattomat jne.) ja sitten isoidilläni katsellut.Isoäitini oli sen ostanut, koska broidini, broidipuoleni, asui hänen luonaan siinä yhden huoneen asunnossa sotalaiva-nimisessä talossa. Broidini oli ihan filmihullu, mutta filmikerhosta se lähti, kun "ei siellä enää ole kuin näin neuvostoliitossa-elokuvia."

      Poista
    17. Kuvittelepa, Riku, että ensimmäinen tietokoneenikin oli vain "mustavalkovehje". Eikä ollut vielä internettiä! Vehje maksoi 9000 markkaa, enkä vieläkään ymmärrä, miten pystyin sen ostamaan. Koulun datanomiopettaja sen minulle tilasi.

      Toisin sanoen vehje toimi minulla kirjoituskoneena, josta tekstiä pystyi heti muokkaamaan ja korjaamaan ja tallettamaan disketeille, joilla voi sitten tulostaa koulun printterillä! Se oli mahtava väline erikoisesti äidinkielen opetukseen. Lapselle hankin Commodoren, jota hän mankui. Pelasimme sillä yhdessä mm. Oberonin taikaluolia.

      Poista
    18. PS Mustavalko tarkoitti tuossa sitä, että koneen näytön perustila oli musta, musta pohja, ja kirjoitettaessa teksti oli oranssia. Muita värejä en muista repertuaarissa olleen. Kuvia ei ollut, ellei itse osannut koodata niitä. Muistan luoneeni joitain ääriviivahahmoja.

      Poista
    19. Äitini puolen isoisäni, lumppuri kuten ammattinsa määriteltiin, oli vissiin 60-luvun alussa tehnyt miestapon ja kai tuomiota kärsiessään kuoli. Tämän sain selville ilmestyneestä muistelmakirjasta. Isoäitini oli uskovainen ja hänen kauttaan kaikki uskonnoissa hyvää oleva on ajatuksissani. Äitini muisteli joskus herkällä tuulella ollessaan: "Isä sanoi, että joskus vielä vie meidät katsomaan koti-Jämsää."

      Poista
    20. Minä vieläkin jaksan päivitellä näitä nykyajan suuria ihmeitä, Juutuubia ja Wikipediaa. Elävään arkistoon ilmestyi nyt se Iltatähden jakso, jossa oli alussa Beatlesin Back In The ussr. Muistan, kuinka minulla oli joulu ja juhannus samaan aikaan,kun sen näin silloin, se oli upeaa. Ensimmäinen tietokone, mikä minulla oli töissä, ei jaksanut pyörittää Exceliä tai Wordia, ne olivat sille liian raskaita.

      Poista
    21. Äitini meni pikkutyttönä isänsä ja äitinsä kanssa laanille, Hangon ratapihalle, hangelle makaamaan, lakana suojanaan, kun staalini oikein pommitti. Neljäsosa kauppalan rakennuksista tuhoutui.

      Poista
    22. Tuosta kolisi, siitä alimmaisesta. Voi vittujeesusperkele, että oli kovaa kamaa. Alatalokaan ei ollut silloin yhtä vastenmielinen kuin nyt kepuisäntänä.

      Poista
    23. Beatlesin Back in the ussr irvaili ihanasti kekkosen ja muiden maalaisliittolaisten rakastamalle, hellästi hellimälle, neuvostoliitolle. Taustat siinä olivat esimerkiksi Chuck Berryn kappaleessa Back in the USA.

      Poista
    24. Onhan se USA ihan toista luokkaa kuin tämä Suomi. Aina puhutaan siitä, kuinka maassa ei ole lainkaan irtisanomissuojaa. Voi se niinkin olla, mutta siellä hyvistä työntekijöistä pidetään viimeiseen asti kiinni, täällä niille vain vittuillaan.

      Poista
    25. Yksi australian suomalainen paluumuuttaja kaverini järkyttyi täkäläisistä olosuhteista: "Työntekoa ei palkita eikä kannusteta".- Mitäs siihen lisäämään, täällä työntekijä on vain haitallinen kulunki.

      Hänen isänsä lähti aikanaan valtamerien taakse hakemaan leipää.

      Poista
    26. Ei sekään ole palkitsevaa ja kannustavaa, että verotus karkaa 40 prosenttiin jo hiukan keskituloa korkeammalla palkalla.

      Poista
    27. Niin kai, mutta kirjailija Mika Waltari maksoi kirjoitetun mukaan joinakin vuosina veroa yli sata prosenttia. Maksakaa vain kiltisti niitä veroja, purnatkaa vain niistä rahojen käyttökohteista.

      Poista
    28. Sitä, mitä ei ymmärrä, ei tee mielellään. Minä nyt vaan en ymmärrä, miksi Suomen veroaste on Euroopan korkeimpia. Pieni köyhä maa, miksi, oi miksi?

      Poista
    29. Irwin Goodman on yksi niistä taiteilijoista, jotka ovat verottajaa vastaan purnanneet. Vexi Salmi sanoi, ettei Ryysyrantaa mikään verottaja ulosmitannut, taiteilija vain kyllästyi osamaksujen maksamiseen.

      Poista
    30. Suomen veroaste on korkea siksi, että muuten valtiolla ei ole varaa pitää yllä nykyistä palvelutasoa sekä tarjota kohtuullinen elintaso eri syistä tuottavasta työstä pois oleville ihmisille. Eikä siihen ole varaa nytkään, vaan valtio elää velaksi.

      Poista
    31. Tämä on kylmä totuus. Olemme luoneet sellaisen hyvinvointivaltion, jossa asumisestakin saa tukea, jossa kaikille lapsille on subjektiivinen päivähoito, jossa kunnallinen terveydenhoito on suuresti tuettua jne.

      Jos tuohon nousevaan tukiviidakkoon ei olekaan enää varaa, seuraa hallituksen hirveä haukkuminen, että huono hallitus, vie lapsen leivän suusta ja köyhän viimeisenkin rovon. Ja että kyllä rikkaiden nyt pitää kantaa kortensa kekoon jua maksaa lisää rahakasoistaan. Rikkaiksi oletetaan jo keskituloiset ja hiukankin koulutetut, jotka sinnittelevät oman toimeentulonsa ja asuntolainojensa kanssa.

      Poista
  9. Tämänaamuisissa Helsingin Sanomissa on taas hieman takapakkia, kun sen sijaan Ylen uutiset skarppaavat faktoissa.

    Nimittäin Yle kertoo pääuutisenaan aamulähetyksessään, että raiskausten ja muiden seksuaalirikosten määrä on ampaissut nousuun Poliisihallituksen julkaisemien tilastojen mukaan. Ulkomaalaisten epäiltyjen määrä on noussut selvästi: kun vielä viime vuoden tammi–syyskuussa seksuaalirikoksista epäiltyjä ulkomaalaisia oli 246, tänä vuonna heitä on ollut 279 enemmän eli yhteensä 525. Rikoksia, joista epäillään turvapaikanhakijoita, on ollut 129.

    Helsingin Sanomat otsikoi uutisen huomaamattomasti takasivuilleen: "Seksuaalirikoksista ilmoitetaan herkästi". Itse jutussa on ylimalkaisia kommentteja, ei tarkkoja määriä. Paljastavin on kuitenkin ohimennen mainittu tieto: ulkomaalaisten osuus kaikista epäillyistä on kasvanut viime vuoden 26,5 prosentista 30,2 prosenttiin. Jos nuo määrät vielä suhteuttaa ulkomaalaisten kokonaismäärään ja vertaa sitä lukua kantasuomalaisten miljoonamäärään, tulos on karmaiseva. Itselleni ei mene mitenkään jakeluun se, että turvapaikkaa hakeva puree samantien pelastajansa kättä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Riku Riemu26 lokakuuta, 2016 06:40

      #Perinteiset arvot, normit, etiikka ja peruspilarit. Tämähän on mielenkiintoista, kerrotko lisää?#


      Totuudessa pysyessään ihminen säilyttää itsekunnioituksensa, siksi ei pidä lähteä tekemään myönnytyksiä ideologialle, minkä tietää tuhoisaksi. RR nöyryyttää toista mieltä olevat keskustelijat kettuilemalla ja Iines hyväksyy sen .

      Poista
    2. Itsekunnioitus on hyväksi, etenkin jos siihen on aihetta.

      Poista
    3. Etiikkaa olen koettanut lueskella, arvoja puntaroida ja peruspilareita etsiä. Peruspilari minulle on työnteko, mutta siitäkin kaksi kertaa olen viiden vuoden aikana saanut kenkää tuotannollisten ja taloudellisten syiden vuoksi. Silti henki vielä pihisee ja työt jatkuvat. Joka kerralla peruspilari on vähän murentunut, mutta on vielä pystyssä. Saas nähä, kuinka kauan tässä staalinistisen oikeiston hallitsemassa maassa.

      Poista
    4. Anonyymi, ymmärrän närkästyksesi, mutta kettuilua jos lähtee kieltämään, lähestytään turhaa sensuuria. Ilkeydet, jotka kohdistuvat kommentoijan persoonaan poistan kyllä heti kun huomaan tai minulta pyydetään.

      Sitä paitsi kuulisin minäkin mielelläni vähän lisää tuosta lainatusta asiasta.

      Poista
    5. Yleinen havainto minulla on ollut, että kun ihminen puhuu arvoista, hän puhuu oman lompakkonsa paksuudesta.

      Poista
    6. Nyt minulla on taas sellainen anonyymin aiemmin mainitsema huonouteni aiheuttama pakkoloma, parissa viikossa vain yksi työhuki. Kamalaa.

      Poista
    7. Olihan ihan odotettavissakin, että sen kauhean röllipeikon, Hallaukon, taannoisen ennustuksen toteutuminen aiheuttaa kiemurtelua tiedostavissa piireissä.

      Hänhän ennusti, että nykyisenkaltaisen maahanmuuton lisääntyminen aiheuttaa vääjäämättä raiskausten lisääntymistä.

      Nyt Hesari yrittää lakaista asiaa maton alle keksimällä, että vain ilmoitusherkkyys on lisääntynyt. Että eikö olekin kauheaa rasismia, kun mamujen tekemät raiskauksetkin ilmoitetaan heti poliisille!

      Onhan se. Mikä teitä suomalaisia naisia oikein vaivaa!? Iloista antajaahan kristittyjen jumalakin rakastaa.

      Poista
    8. Vaan tosiaan, pisteet nyt Ylelle, joka yllätti salailemattomalla uutisellaan ulkomaalaisten lisääntyneestä seksuaalisesta väkivallasta. Seuratessani aamulähetystä jopa odotin, että Yle peruu uutisensa, mutta ei, ei perunut vaan toisti sitä tunnin välein.

      Poista
    9. Entäs ne rikokset joissa teon uhrina tai kohteena on ollut maahanmuuttaja? Satuitko vilkaisemaan?

      Poista
    10. Olivatko ne siinä eriteltyinä? Suuri osahan näistä pahoinpitelyistä on uutisten mukaan toisten maahanmuuttajien tekemiä. Harva se päivä ovat keskenään nujakoineet, sunnit ja shiiat.

      Poista
    11. En mainitse nyt esimerkkiä, mutta kirjoitapa Anonyymi Googleen "tappelu vastaanottokeskuksessa", niin saat jo tästä mahtavan vok-listan esimerkkejä aina alaikäisten puukkohippasiin asti. Entä sitten muut joukkotappelut?

      Syyllinen ei usein olekaan Iso Paha Ku Klux Rasisti, niin kuin varmaan sopivaa olisi?

      Poista
    12. Oletteko koskaan käyneet VOK:issa? Minä olen ja aika pelokkailta näyttivät.

      Poista
    13. Ilta-sanomien Aleppo-vyörytys sitävastoin on minusta ihan sontaa. Edes suoraselkäisten helsinkiläisten marssi sodan päättämiseksi tuskin herättää sen osapuolissa edes ansaittua naurua. - "Ai, nythän mä tuhma olenkin, korjaan heti tapani, kun Helsingissäkin marssittiin".

      Poista
    14. On käyty, kun olivat pihalla keväällä avoimessa tilaisuudessa. Minulla on vokin vieressä sellainen metsikkö joen rannassa, joka on vakituinen kuvauspaikkani. Reippaita ja iloisia poikia, mitään negatiivista en ole kuullut heistä. Poliisi kävi kyllä muutamaan otteeseen sielläkin, poikien keskeisiä tappeluita ja puukkoakin oli näytetty mutta ei kai käytetty.

      Poista
    15. Median Aleppo menee minun ylitseni ja ohitseni, minua kuvottaa se kuvapornoherutus. Suurin suru on oikeasti sanaton.

      Tietoa tarvitaan, mutta minä en tarvitse suurennettuja lähikuvia tunteakseni tuskaa viattomien ihmisten puolesta. En tarvitse myöskään näyttäytymistä estradeilla enkä minkään rummunpärityksen seassa.

      Toisaalta on kuitenkin hyvä, että Aleppoa ei unohdeta, ja sekin on hyvä, että ihmiset voivat jakaa tunteita uutisoinnin myötä.

      Poista
    16. Panen tähän vielä linkin Suomen kaikkien aikojen kehnoimpaan lukemaani uutiseen, joka liittyy kommenttiini yllä klo o.30:

      http://www.hs.fi/kaupunki/a1477365209855

      Kannattaa lukea myös jutun kommentteja, jotka teilaavat huonon journalistiikan. Häpeä toimittaja! Ja vielä nainen.

      Poista
  10. Eilen oli eilen, tänään on nyt, ja löydän itseni kokonaan eri paikassa ja eri ajatuksissa. Tulin oikeastaan tänne poistaakseni tuon kommentin, jonka iltayöstä jostain syystä kirjoitin, mutta muutin mieleni. Olkoon, vaikka onkin naiivi, onneksi olin sitä ennen nukahtamista hiukan siivonnut.

    Onko nyt taas uusi huolenaihe kannettavanani? (Huomaan, että kaikki asiat, joista ollaan yleisesti eri mieltä, tuppaavat rassaamaan epätoivoista mieltäni. Asia koskee Itämeren alle laitettavaa toista putkea. Siitä eilen keskusteltiin telkassa, ja molemmat keskustelijat olivat samaa mieltä, että se voi olla vaaran paikka Suomelle. Kaupallisuus muuttuu siinä poliittiseksi. Näin siitä jopa yöllä unta. Tällä kertaa pelkuri (minä) näkee silmissään sen, että muut Itämeren kansat miinus venäjä alkavat vihata Suomea ja yhteistyö heidän kanssaan jää pelkäksi haaveeksi. Ja jos se toinenkin putki rakennetaan ja niiden alku on Suomen alueella, eräänä päivänä itäinen naapurimme vaatii juuri ne alueet itselleen, koska ne ovat sen putkia Itämeren alla. Ja siitä siten kehittyy jotain kauheata, mistä näin jo unta). Kuka auttaa Suomea? Ei kukaan. Suomi on yksin. Olemmeko tulevaisuudessa muslimivaltio vai itäisen rajanaapurin vasalli.? Suomen väkiluku vähenee huonon syntyvyyden takia, mutta muslimien tulevaisuus on loistava, hehän ovat hyvin lisääntyvää väkeä.

    Iineksen positiivisuuteen päin (sen tarkoitus) oleva provosoiva taisteluhuuto musliiminaisten asemasta synnytyskoneina, on mahtava!
    Täysin samaa mieltä. Ja huolissani olen minäkin heidän puolestaan. Heidän omasta joukostaan pitäisi astua esiin joku Minna Canthia vastaava nainen, joka saisi heitettyä hunnut pään yli ja kohtelemaan naisia yksilöinä ja itsenäisinä, niin kuin pitkälti Suomessa suomalaisilla naisilla on lupa tehdä.

    Iskulauseeksi, toiveeksi, olisin valmis heittämään omalta taholtani: USKONNOT PITÄISI EROTTAA VALTIOSTA, niin Suomessa kuin muuallakin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Älä turhaan kanna huolta siitä toisesta putkesta, Liisukainen. Jo se olemassa oleva riittää syyksi kaikkiin esittämiisi pelkoihin. Kyllä niistä varoiteltiin jo silloin.

      Putkihan ei kulje Suomen alueen läpi, ainoastaan merellä olevan ns. talousalueen läpi. Eikä Itämeren mahdollinen kriisi ala Suomen takia, vaan ihan muista syistä.

      Sitäpaitsi Itämeren tilannetta hieman kärjistetään puheissa. Jos tulee sotilaallinen kriisi, niin enpä haluaisi asua Kaliningradissa, joka on eräänlainen eteen työnnetty tukikohta.

      Se on pieni ja rajattu aluea ja sinne on takuulla suunnattu aika monta Naton tykkiä ja ohjusta. Pahan kriisin tullen se paikka häviää kartalta ensimmäisenä.

      Suomen ongelmahan on kautta aikain ollut sijainti. Siihen paras lääke on omat vahvat puolustusvoimat. Tämä on tiedetty kohta jo sata vuotta.

      Suomen puolustusvoimien merkitys on kahtalainen: sekä Venäjän että Naton pitää pystyä luottamaan siihen, ettei toinen niistä käytä Suomen aluetta hyväkseen kriisin sattuessa. Tämä luottamus ei synny puheista, vaan ainoastaan teoista.

      Yksinkertaista, mutta vaativaa. Loppujen lopuksi vain tästä on kyse. Natoon liittymistäkin kannattaa pohtia tältä kantilta.


      Poista
    2. Liisu, enpä huomannut vielä toista kirjoitustasi tuolta ylempää, ennen kuin mainitsit. Onneksi et pyyhkinyt pois. Katson sen kohta tarkemmin.

      Tuota ohjelmaa en nähnyt. Ihailen tässä vain eläytymistaitoasi ja tunteittesi paloa, vaikka ne painamaismaisia ovatkin. Ihailen siis sekä kykyäsi eläytyä että kykyäsi kuvata tunnetiloja. Tietysti se on myös tuskaa, mutta myös hurmaa, ja siltä väliltä.

      Poista
    3. Liisukin kun ajatteli minun häntä vihaavan, niin kovasti ilmoitan tykkääväni. Anna palaa!

      Poista
    4. Tapsa, mun ei pitäisi ollenkaan sekaantua politiikkaan, mutta en malta olla sitä seuraamatta. Se on minusta aivan käsittämätöntä sähellystä. Ja hyvin usein käy ilmi, että paljoista puhumisista huolimatta siinä salataan asioita.Kaikki näyttävät puhuvan omaan pussiinsa. Minä en luota pätkääkään Venäjän johtajiin. Mutta ihmettelen ihmisiä siellä. Tosin vanhoja klassikkoja lukemalla olen saanut kuvan että kansalaiset siellä ovat ihmisiä, hyviä ja huonoja, ihan niin kuin muuallakin. Tunnen joitakin venäläisiä henkilökohtaisesti. He ovat fiksuja, miellyttäviä ihmisiä. Ja Sota ja Rauha elokuvassa hyvät erottuvat huonoista ehkä liiankin selvästi.

      Riku, en ole koskaan ajatellut, että vihaisit minua. Miksi olisin? En minäkään vihaa ketään. Tai kyllä sentään. Vihaan niitä kansojen johtajia, jotka myrkyttävät ja surmaavat omia kansalaisiaan ja osoittavat muutenkin julmuuttaan. En olisi pahoillani, jos heidät tapettaisiin. Vaikka ihmisiähän he ovat, hekin. Voiko ihminen muuttaa itseään? Epäilen. Jotkut syntyvät pahoiksi, mutta ovat tyytyväisiä itseensä. Jotkut syntyvät hyviksi, mutta elämä ja kokemukset muuttavat heidät pahoiksi, tai mistäpä minä sen tiedän. Moni hyvä on pahaa toiselle. Moni paha tekee hyviäkin tekoja. Ota siitä sitten selvää.

      Poista
    5. En puolusta Syyrian johtoa, mutta kun niin usein mediassa kauhistellaan, että he tappavat "omia kansalaisiaan", niin kannattaa muistaa, että juuri omat kansalaiset yrittävät suistaa heidän vallasta ja sen jälkeen tappaa.

      Syyriassa on sisällissota, johon osallistuu iso määrä ulkopuolisia molemmin puolin. Jos nykyinen johto häviää taistelun, alaviittien ja muiden shiiojen käy tosi huonosti. Siksi he eivät voi luovuttaa ehdoitta.

      Poista
    6. Sisällissodassa ei ole syyttömiä, on vain syyllisiä osapuolia. Heittäytyäkseni filosofiseksi. Tekisi mieli sanoa, että tappaisivat toisensa perkele, jos eivät sovussa voi olla. Nyt kärsii koko maailma.

      Poista
  11. Meidän huonon presidenttimme huomattavan nuori vaimo esiintyi hunnutettuna Iranissa. Häpeän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta toisten kultturia ja tapojahan pitää kunnioittaa! Ja sen pitää tapahtua vastavuoroisesti: kun kerran Iranin suurlähettiläs ei Linnan juhlissa kulttuuriinsa vedoten kätellyt Haukiota, niin nyt Haukio pitää samaan kulttuuriin vedoten huivia päässään! Aukotonta punaviherkuplalaista logiikkaa.

      PS: Toivottavasti siellä syntyy niin isoja kauppoja, että tämän nöyristelyn voi kestää.

      Poista
    2. Toivotaan hyviä kauppoja, muutoin rouva Jenni Haukio ei ainakaan minulta saa anteeksi naurettavaa piiloutumista mustaan rättiin. Tarja Halosta huivissaan jo aikanaan häpesin.

      Vaan nuori nainen, reipas ja itsenäinen Haukio! Olisi mieluummin ollut ylpeä pohjoismainen hiuksensa näyttävä nainen maasta, jossa nainen on saanut äänioikeuden ensimmäisten joukossa maailmassa!

      Poista
    3. Juu, annan Jennille sata pistettä elämän pistekilpailussa. Iltapuku Dior olisi tässä hieman liioittelua. Hyvä myöskin se, ettei ihan alasti esiintynyt.

      Poista
    4. Enemmän kuin huivi minua suivaannuttaa se, ettei presidentskaa kätelty itsenäisyyspäivän juhlassa jonkun muslimiherran toimesta. Mitä liikkuu tuollaisen ihmisen päässä, joka ei osaa kunnioittaa toisen maan tapoja edes suuressa juhlassa? Ja millainen on se kulttuuri, joka sallii polkea toisen maan kulttuuria vähäarvoisempana?

      Poista
    5. Broidiltani sen kuulin, kuten kaiken silloin 70-luvulla. Hän sanoi Hectoria rättipäiden jeesukseksi. Sitähän se oli, mutta tässä on kysymys hieman toisesta asiasta. Jenni jee - voi vee.

      Poista
    6. Maalaisliittoa minä rakastan aina ja ikuisesti. Vai mitä sanotte tästä? Vähän siinä peruspilaritkin horjuvat, etiikasta en sano mitään, mikä tuosta ei ilmenisi.

      Poista
    7. Onko se sun omakuva ? Samanlaiset silmälasit ja pyöreä naama.

      Poista
    8. Ei kun se on maalaisliiton koko kuva, mitään kaunistelematta.

      Poista
  12. Iines26 lokakuuta, 2016 09:39

    #Anonyymi, ymmärrän närkästyksesi, mutta kettuilua jos lähtee kieltämään, lähestytään turhaa sensuuria. Ilkeydet, jotka kohdistuvat kommentoijan persoonaan poistan kyllä heti kun huomaan tai minulta pyydetään. #


    Nykyisin kommunistien perilliset ovat jo voittaneet, koska erilainen sananvapauden virallinen ja epävirallinen sääntely on yleistynyt sekä valtamediassa että sosiaalisessa mediassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. neuvostoliiton ja kekkosen mulkeilun perilliset eivät ikinä voita, ainakin me vanhat karbaasit sen estämme.

      Poista
    2. Onhan se harvinaista että vanhat karbaasit(vassarit) ottavat poliittisesti kantaa, jos heidän tulisi silittää kommari-ideologiaa vastavirtaan. Kun pakkolomautettu ottaa poliittisesti kantaa, se on melkein poikkeuksetta sosialismin ylistyslaulua - tasa-arvon tai muun vastaavan hengessä.

      Poista
    3. Anteeksi arvon anonyymi, mutta mistä sinä tuon pakkolomalla olon olet keksinyt? Kyllä se ihan liiketaloudellisista, ei maalaisliittolaisista, periaatteista tulee, että työnantajat välttävät ylitöiden teettämistä, jos ei ole pakko.

      Poista
    4. Toisaalta, Anonyymi, on niin, että vanhat poliittiset määritteet ovat heittäneet häränpyllyä. Esimerkiksi Saska Saarikosken tämänaamuinen Hesari-kolumni tukee jo kauan itänyttä ajatustani poliittisen kentän rajusta muutoksesta, joka on nähtävissä Eurooppaakin laajemmalti, aina Trump - Clinton-taistelussa asti. 

      Nykyään radikaaleja eivät ole enää punavihreät, vaan he ovat säilyttävää porvaristoa, pikkuporvareita. Kuka sitten on radikaali köyhien ja vähäosaisten ystävä? Sitä sietää pohtia. Kuka omistaa nykyajan sosialismin?

      Poista
    5. Arvon anonyymille vielä:
      Oppe nyt wanha ia noori
      joilla ombi Sydhen toori.
      Jumalan keskyt ia mielen iotca taidhat Somen kielen.

      Poista
    6. Neuvostoliitto oli hyvinvointivaltion pioneeri27 lokakuuta, 2016 10:17

      Moni pitää sosialismin tai yleensä vasemmistolaisuuden saavutuksena työväen etuja ajavan vahvan ay-liiton syntyä. Todellisuudessa ay-liitto ja koko korporativistinen, etujärjetöihin perustunut sekatalousjärjestelmämme oli hyvin lähellä fascistista talousjärjestelmää, kuten nykypäivän Kiina.

      Suomi avasi talouttaan vasta 80-luvun lopulla , ensin kansainväliselle pääomalle ja sitä myötä pääomien tehokkaammalle käytölle. Osana tehokkuutta olivat myös työsuhteet, jotka olivat joskus muinoin koko työuran pituisia. Ensin tulivat irtisanomiset ja sitten vuokratyöntekijät.

      Ay-liitto ei aja koko työväen etua vaan työssäkäyvien etua, ei köyhien. Jos se ajaisi työväen etua, se lopettaisi vaatimasta kalliita erorahoja ja irtisanomisten turhia riitauttamisia.

      Poista
    7. Kannatan ammattiliioja joka alalla. Kyllä ne ovat työntekijälle etu, ja työntekijän etujen ajaminen on niitten tehtävä, ja täytyy ollakin. On aikamoista itsekästä hyväksikäyttöä olla kuulumatta omaan ammattiliittoon ja jättää siis jäsenmaksut maksamatta, kun kuitenkin tulee nauttineeksi kaikista liiton ajamista eduista.

      Ammattiliittojen toimenkuvaan ei voi kuulua työtä tekemättömän kansanosan ja köyhälistön etujen ajaminen. Näitä kansanosia varten täytyy olla eri tukijat ja eri toimet.

      Se, missä määrin ammattiliitot sitten pyrkivät kyykyttämään koko valtiota, on sitten oma lukunsa, johon minäkin tahdon kirpeän sanani sanoa. Vaan en sano nyt tässä juurikaan enempää, etenkään kun en enää ole ammattiyhdistysaktiivi sillä tavoin, että tuntisin edes oman liittoni asiat tarkoin.

      Yhä tyytymättömänpi olen kuitenkin OAJ:n tapaan kantaa vastuuta esimerkiksi opettajien työturvallisuudesta ja henkisestä hyvinvoinnista. Jos duunareilla on palkka pääasia, alkaa opettajilla olla terveys, työturvallisuus ja yleinen jaksaminen polttavin ongelma. Näitä ei ole millään tasolla hoidettu, ja koko aihepiiri on pikemminkin salattu ja vaikenemalla vaiettu asia.

      Poista
    8. Työelämästä pudonneet eivät ole työväkeä ja siksi heille täytyy tosiaan olla omat etujensa hoitajat.

      Ammattiyhdistykset ja yleissopimukset ovat koko maamme etu. Vähän sellainen voi Elinalta riistää, mutta Elina sopeutukoon osaansa.

      Poista
    9. Tuosta opettajien huonosta työturvatilanteesta piti sanoa vielä se, että mittavat home- ja sisätilaongelmat ajavat opettajia myös pitkille sairaslomille, ja mikä pahinta, aiheuttavat monia vakaviakin sairauksia, joita ei korvata millään tavoin ja joita ei lasketa ammattitaudeiksi tms. Joka kolmas vai oliko se kohta joka toinen koulu on sisäilmaongelmainen. Yhdessä koulussa löytyi mm. asbestihiukkasia sisäilmasta.

      Että olisi sillä työturvalla vähän kiire, OAJ, sen sijaan digiloikkarahat voisi säästää vaikka sisäilman parantamiseen. Kyllä se loikka sujuu muutenkin ilman tuputtamista. Digiä on ollut kouluissa jo kohta 30 vuotta, eikä OAJ huomaa sitä. Opettajat ovat omatoimisia.

      Poista
    10. Digiloikasta puhutaan vähän kummallisen hurmahenkisesti. Tuntuu, ettei kenelläkään ole tietoa, harmainta hajuakaan siitä, mitä se sisältää. Puhutaan jostain koodauksen opettelemisen ja opettamisen suuruudetsa, mutta mitään ymmärrystä siitä, mitä se mahdollisesti aiheuttaa tai miten se vaikuttaa, ei ole. Yliopistolla näkyy joka tilassa olevan jo sellainen jättidigiteleviissio näyttö. Siellä pyörii mm. bussiaikataulut, että tietää, koska ja miten pääsee pois.

      Poista
    11. Itse tein digiloikan silloin kun tietokone kouluun tuli. Heti. Siirsin ensin omat materiaalini koneelle, ja hyvin nopeasti pyysin saada luokat koneluokkiin äidinkielen kirjoitustunneiksi. Onnistui. Esseet ja raportit vedettiin koneilla ja tietoa haettiin netistä ja vieressä sijainneesta kirjastosta, molemmista. Emme kirjoittaneet juuri mitään käsin, ja tämä oli hyvin varhaisessa vaiheessa.

      Muillakin opettajilla alkoi ilmettä koneluokkatarvetta, ja se tapahtui itsestään, OAJ:n tietämättä. Keksittiin itse tehtävänantoja ja koulu hankki itsestäänselvästi erilaisia ohjelmia. Ja minä jäin tk-eläkkeelle jo vuonna 2005.

      Ja nyt vasta puhutaan digiloikasta, niin että minua ainakin hymyilyttää OAJ:n ja Sanni Grahn-Laasosen naiivius ja tietämättömyys. Kun se alustava digiloikka tehtiin jo ennen 1990-lukua.

      Poista
    12. Sama pätee muuten OPH:n nyt tekemään Tasa-arvo-oppaaseen. Esitetään muka uutena, että kuulkaa nyt aletaan kouluissakin kertoa, että homokin on ihminen ja transu myös, että koettakaa nyt ymmärtää tämä, että on muutakin sillä rintamalla kuin mies ja vaimo ja avioliitossa yhtyminen.

      Muistan puhuneeni homudesta jo ensimmäisessä uskonnonopettajan va. työpaikassani. Samaan hengenvetoon puhuin yhdynnästä, mutta täytyy myöntää, että kirjassa oli havainnekuva vain penis-vaginayhdynnästä. Veikkaan, että tuo asia on kuitenkin ollut esillä jo, mikäli yhtään koulua ja opettajia tunnen.

      Eli on vähän loukkaavaa esittää asiat niin, että ne tulevat vasta nyt tiedoksi oppilaille. Ihan kuin olisi oltu umpiossa tähän asti. Kissan villat. Koulusssa on jo vuosikaudet ollut vallalla lavennettu seksuaalikäsitys ihmisestä. Oppaassa ei ole mitään uutta. Paitsi se evästys sukupuolten hämärtämisestä.

      Poista
    13. Varmasti niin, mutta mitä se digiloikka tarkoittaa? - VR:n lähijunissa se tarkoittaa sitä, etteivät ne diginäytöt vaunuissa ole vissiin moneen vuoteen pelanneet. VR säästi lisäksi verhojen pesukuluissa ja nykyään ikkunoissa on tummennetut lasit, enää hämärällä ei tunnista tuttuja maisemia. Tarkkana saa oman aseman sattuessa olla, nukkuminen tai lukemiseen keskittyminen ovat kiellettyjä, eivät ne välitä kuulutellakaan kovin usein. Aika digiä. Digi digi. Grahn-Laasonen.

      Poista
    14. Jos olisin vielä koulussa ja minulle esiteltäisiin peräaukkoyhdyntä, pyytäisin kyllä rahat takaisin ja korkoja kans.

      Poista
    15. Tupakkaa polttavat sisäilman valittajat27 lokakuuta, 2016 16:22

      Homekoulut on vain luulosairautta. Missä se on todistettu sisäilma aiheuttavan homeoireita?

      Meillä on maailman pahaat arkkitehdit suunnittemassa ja piirtämässä kouluja .

      Suuret rakennusliikkeet rakentavat kiinteistön, ei pienyrittäjä pääse koulua tekemään. Kilpailutus pitää siitä huolen.

      Maailman parhaat timpurit toteuttavat työn. Kirvesmies on käynyt kolme-vuotisen ammttikoulun yleensä talonrakennuslinjalla.

      Lisäksi on rannusvalvojaa ynnä muuta pientä virkamiestä valvomassa että kaikkki menee lakien mukaan.

      Et voi Iines väittää suomessa sisäilmanongelmaa, kun maailman koulutetuin kansa on rakentamassa .

      Ilmastoinnin tekee myös siihen erikoistunut firma.

      Poista
    16. Iines25 lokakuuta, 2016 14:40

      #Tämä suomalainen tapaus muistuttaa itävaltalaista Josepf Fritzlin insestitapausta kymmenisen vuotta sitten. Koko maailma kohahti niitä hirveyksiä. Oululaisen SDP:n kunnallisvaaliehdokkaan, Seydou Kouandan tapaus on syytäkin puida julkisesti. Hävettää olla suomalainen.#


      Suomi on punavihreän liikkeen johdolla Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen muuttunut 25 vuodessa yhtä suvaitsemattomaksi kuin mitä se oli 70-luvulla.
      Jos nykymaailmassa kirjoittaa Juicen sanoin islamista, tuomiot tulee (. Toki Juice ehti yhden siitäkin aiheesta säveltää (Kun Allah saapuu kaupunkiin), jossa hän ennustaakin aivan oikein, että:

      Kun Allah saapuu kaupunkiin, hän ensin liittyy Vihreisiin, sitten pariin demariin.

      Poista
    17. Rakas anonyymi, kyllä meillä valtaa ovat maalaisliitto ja kokoomus pitäneet jo usean vuosikymmenen ajan."Beibi, tule rokkaamaan, kun jytämusa pelaa, mä suoraan vien sinut nirvanaan, muut kun seksioppaita selaa, minä en ole maalaisliittolainen..."- Juicea vähän ulkomuistista laitoin evästeeksi.

      Poista
    18. Ehkä se sallitaan, että linkkaan tähän kappaleen "Minä en ole maalaisliittolainen".

      Poista
    19. Anonyymi klo 16.22, noinhan sitä moni tyhmempi luulee, että homeesta ja huonosta sisäilmasta ei voi sairastua. Vaan kun sairastuu, ihan oikeasti ja lääkärin diagnoosilla. Tyypillistä on, että oireet ilmenevät vain huonossa ilmassa, eivät esimerkiksi parakkikoulussa. 

      Suomen onneton koulutilanne on todettu mittauksin ja kartoittamalla sairastuneitten oireet. Homeen voi nähdä paljaalla silmälläkin. Omassa entisessä koulussani, jossa on 90-luvulla rakennettu moderni lisäosa, alkoi henkilökunnalla ja oppilailla sairastelukierre. Nuoret terveet opettajat joutuvat käyttämään nyt avaavia astmalääkkeitä saadaksen äänen ja hengityksen kulkemaan, ja osalta opettajia lähtee ääni välillä kokonaan. Koululta löydettiin sitten hometta ja huono vaihtumaton sisäilma. Osa uusimmista luokista sijaitsee maan pinnan alla, eikä niissä ole ikkunoita tai on vain pienet räppänät katon rajassa. Vanhalla puolella on selkeää hometta. 

      Tällaisia kohtuullisen uusia mutta ilmanvaihdoltaan surkeita oppilaitoksia on Suomessa tutkimusten mukaan joka kolmas koulu. Ja kun näistä usein vaietaan, oikea lukumäärä lienee jopa suurempi.

      Ja oma tyttäreni sai edellisestä koulustaan astman. Hän oli pienenä terve kuin pukki, ei edes korvatulehduksia, ei mitään allergioita tai herkkyyksiä. Nyt hän on virastaan pois, siirtymäkoulussa, parakissa, jossa ei oireita koko viime vuonna.

      Poista
    20. Home se onkin pirullinen tuholainen niitä kun on montaa sorttia.
      On niitä oikeita, oireita aiheuttavia ja sitten lajeja jotka sopivat luulotautisille. Kuten tiedetään näitä jälkimmäisiä on usein vaikea viedä labraan tutkittavaiksi, tuppaavat karkaamaan matkalla.

      Tulee mieleen loputtomat väittelyt amalgaamipaikoista viime vuosituhannella. Tiede ei koskaan löytänyt mitään evidenssiä amalgaamivaaran todenperäisyydestä. Nyt nämä homejutut ovat hankalampia, joukossa on sekä runsaasti tositapauksia, että reilusti kuvitelmaa, "amalgaamia". Yksi on varmaa: kalliiksi tulee korjata aidot tapaukset ja vielä "feikit" niiden päälle. hh

      Poista
    21. Ei se ole kuvitelmaa eikä hrnkimaailnan hommia, jos spirometrilla todetaan lukemat ja ääntä ei yksinkertaisesti tule. Homealtistus on oikea sairaus, joka invalidisoi ihmisen, hän ei yksinkertaisesti pysty olemaan hometiloissa.

      Luehan asiasta lääketieteellistä tietoa, niin pääset luuloistasi. Jos lisäksi allergisoituu, tila voi johtaa anafylaktiiviseen shokkiin, jolloin ihminen tukehtuu hengitusteiden turvottua umpeen. Siksi lääkkeitä syödään, että ne avaavat turvonnutta henkitiehyttä. Ja lääkäri siis toteaa sen turvotuksen..

      Poista
    22. Enhän minä sinusta, Iines puhunut, hyvä ihme! Vaan kokonaisuudesta tietysti, jossa on både och! Tiedän näistä ihan riittävästi ollakseni yksilöitä arvostelematta, minulla on puoli sukua lääkäreitä tai muita alan ihmisiä. Olet varmaan joutunut syyttelyiden kohteeksi kun noin ärähdit? En todella tarkoittanut mitään sellaista.

      On kuitenkin vanha totuus, että sairaus löytyy aina kun sitä tarvitaan. Niin lienee tässä hometalokompleksissakin. Enemmistönä olevien normaalitapausten ohella on niitä joita remontoidaan moneen kertaan eikä selityksiä tahdo löytyä. Kuitenkin nekin remontit on tehtävä, se on selvä. Lukuja minulle ei toki ole, olen median ja normaalin kansalaistiedon varassa tässä asiassa. hh

      Poista
    23. Katsos vaan, hh, en huomannut nimimerkkiäsi lopusta, vaan luin viestin Anonyymiltä, mukamas, joka aina välillä sanoo pisteliäästi.

      Jos olisin huomannut nimimerkkisi, olisin lukenut tarkemmin, sillä tiedän, että sinä kirjoitat asiallisesti ja ystävällisestikin. Takerruin "luulotautiseen" ja aloin kirjoittaa...

      Poista
    24. Niin, täällähän on kyse siitä KUKA puhuu eikä siitä MITÄ puhuu... Toiset saavat sanoa mitä sylki suusta tuo, toisille heti ärähdetään jos vähänkin sanovat jotain mikä neiti Iineksen maailmankuvaan ei mahdu.

      Poista
    25. Kappas, anonyymikin tuossa, … juu Iines, sattuuhan sitä tekevälle ja sinä se olet tosi ahkera vielä. Olenkin ihmetellyt, että aika hyvin pidät 'kirjeenvaihdostasi' huolen, harvoin taitaa joku jäädä vastaamatta.
      Minä kirjoittaisin mielelläni nimelläni mutta en oikein voi kun en halua , että joku lähipiirissäni saisi hankaluuksia satunnaisten 'överiksi' menevien kommenttieni tähden ja ninimerkkini on tosiaan huomaamaton.

      Siispä allekirjoitan 'Sinun hh'

      Poista
    26. Ymmärrän tuohtumuksesi, sillä tein virheen. En lukenut koko kommenttia, kun intouduin sanasta "luulotautinen". Ajattelin, että Anonyymi mollaa minua homeluuloista. Jos olisin lukenut kommentin kunnolla loppuun, olisin tiennyt nimimerkistä, että ei sieltä mollausta tule.

      Poista
    27. Siis tuohtumuskommentti on osoitettu Anonyymille.

      Poista
  13. Ei helevetti, etten sanos helkkari sentään, Jarlan piirroksen näin. Hämähäkki kysyy sittisontiaiselta: "Tiesitkö, että lemmenpartnerin löytäisit helpoimmin verkosta?"

    Sittisontianen siihen: "Kerro lisää!"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sittisontianen siihen: "Kerro lisää!"27 lokakuuta, 2016 18:33

      Tässä lisää rock lyriikkaa joka viitta islamiin.

      Procol Harum: Poor Mohammed

      Poor Mohammed at the peep show
      Kick the beggar down the stairs
      Can't keep guard, he's old and feeble
      Steal his books, burn his prayers

      Poor Mohammed at the keyhole
      Sit him by the kitchen door
      Slop his food all around the table
      Let him lick it off the floor

      Put Mohammed in the cellar
      Keep him there 'til half past ten
      Ties some bacon to his beard
      Let the rats out on him there

      Read more: Procol Harum - Poor Mohammed Lyrics | MetroLyrics

      Poista
  14. Iines: "Omassa entisessä koulussani, jossa on 90-luvulla rakennettu moderni lisäosa, alkoi henkilökunnalla ja oppilailla sairastelukierre."

    Mistä johtuu ennen remonttia , kaikki olivat tyytyväisiä?
    Eli rakennus pilattiin remontilla. Tehtiin ilmatiivis.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei remontoitu, vaan tehtiin uusi rakennus vanhan kylkeen.

      Poista
  15. No yksi seikka, mihin kannattaa kiinnittää huomiota on, että Juicen suurimmilla hiteillä näyttää olevan asema suurinpiirtein suomi-rockin tärkeimpinä kappaleina. Jokainen voi tietysti olla halutessaan tykkäämättä niistä.
    Vaikken itse ole kai juuri fiilistellyt koskaan esimerkiksi "Syksyn Säveltä" tai "Viidettätoista Yötä", ovat ne silti aina tuntuneet suomi-rockin kulmakiviltä. Niitä lauletaan ala-asteillakin.
    Sanoitustyyli antaa ehkä jonkinlaisen vaikutelman hieman kansanomaisesta, mutta samalla korkeatasoisesta lyriikasta, joka ilmeisesti on onnistunut koskettamaan kansan rivejä (olen nähnyt lainauksen hesarin kuolinilmoituksessa) ja melodiat ovat sen verran mieleenpainuvia, että niistä on tehty instrumentaali-versioitakin.

    Juicen asema itse sävelletyn ja kirjoitetun Suomi-rockin suurimpiin pioneereihin kuuluvana on aika selvä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Komee musiikkianalyysi, mutta oli se Juice siitä huolimatta ihan bueno.

      Poista
    2. Runoile , jos pystyt27 lokakuuta, 2016 21:05

      Juice visioi tämän jo kauan sitten laulussaan Ajan henki:

      On jälleen ilta lauantain.
      Mua kutsuu nojatuoli.
      Voileipää, keskikaljaa vain
      nyt mössää paksusuoli.
      Mä koneen auki hipaisen
      ja kytken pääni nollaan.
      Mä tuskin vessaan kipaisen
      ennen kuin yössä ollaan.
      Kun telkka elää puolestain
      en itse mistään piittaa!
      Arvonta voi alkaa.
      Me sitä kovin kaivataan
      kuin pallo kaipaa jalkaa...

      Poista
    3. Minulla ei ole suuruudenhulluuksia, Juicea arvostan. Se suuruudenhulluus, mikä hänellä oli, joskus ärsyttää. Vertaili itseään avoimesti kaikkiin sanankäytön suurmiehiin, Eino Leinoon ja muihin. Ehkä Juicen olisi pitänyt sanoakin jotain, että heihin olisi yltänyt.

      Poista
    4. Kun aamukuudelta autossa vavisten, heräät keskellä peltojen savisten, tienviitta sun katseesi kiinnittää, tää.

      Ei ole tekstinä Koski tai Lahti sen, on kun ois nauranut Musti tai Vahti sen. Mutta on siinä sentään Amerikkaa, ja kaikki sitä diggaa.

      Juice Leskinen, Hauho

      Poista
    5. Hauholla ystäväni pisti minut soittamaan tiedusteluun kuskina kun taas olin:" Saisko Hauhon viinakaupaaan?" - Kertoivat sieltä, ettei sellaista ole, ja niinpä jatkoimme matkaa Raumalta kohti itä-Suomea. Siitä suomineidon lanteiden leveimmältä kohtaa.

      Poista
    6. Itse näen Juicen suurena saavutuksena sen, että Juice ikään kuin fuusioi toisiinsa amerikkalaisen pop-kulttuurin ja suomalaisen kaunokirjallisuuden. Juice siis otti Bob Dylanin, Beatlesit, Frank Zapan sun muut ja yhdisti niihin esimerkiksi Lauri Viidan, Mika Waltarin ja Kalle Päätalon ja humoristisen rillumarei-kulttuurin. Juice siis käytännössä loi suomalaisen rock-kulttuurin sulauttamalla yhteen amerikkalaisen ja suomalaisen lyyrisen perinteen. Esimerkiksi Gösta Sundqvist ei vastaavaa saavuttanut, vaikka hänkin teki hienoja sanoituksia. Sen sijaan Sundqvist kyllä vahvasti jatkoi tätä Juicen, Hectorin ja Daven aloittamaa kehityskaarta.

      Poista
    7. Liioittelua, liioittelua, mutta olkoon niin. Juice teki mitä teki, ei se ollut Jumala eikä edes profeetta.

      Poista
    8. Vihervassarit tekevät juuri sen virheen, minkä Juice ennakoi tapahtuvaksi jo 70-luvulla kirjoittaessaan erääseen sanoitukseensa, että "laulut vaihtuvat laulajiin". Mitä itse artistiin tulee, herra R. ei ilmeisestikään tunne Juicen persoonaa juuri lainkaan, kun sanoo Juicen "ei se ollut Jumala eikä edes profeetta.."

      Oltiinpa Juicesta ja hänen tuotannostaan mitä mieltä tahansa, olen varma että ne ovat tuottaneet suomalaisille enemmän samaistumiskohteita, iloa ja ajatuksia kuin esimerkiksi Yllä oleva kommentoija.

      Poista
    9. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    10. Toistin vain itseäni, ei siinä muuta ollut. Juice ei ollut mikään nero, enempi sellainen sanateknikko, jonka sanottavat olivat aika vähäisiä. Muuten arvostan häntä kyllä.

      Poista
    11. Noh, menin juuri sorkkimaan tähän rakoseen..

      Poista
    12. Eli siis poistin juuri yläpuolelta yhden Anonyymin viestin. Vaan kokonaisuus on kuitenkin ihan ymmärrettävä.

      Poista
    13. Niinpä tietenkin . Vasemistoihmiset luottavat sensuuriin.Valitettvasti...

      Poista
  16. Myös Bob Dylanin synkkä biisi Slow train coming
    ottaa kantaa islamiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taitaa siinä Robert ottaa kantaa myös eurooppalaiseen paskaan.

      Poista
  17. Toteanpa tähän lopuksi, kun en ole ehtinyt remontin loppukuhinan takia uutta juttuakaan ulosantaa, että on se hienoa, että Suomessa on maailman korkein elintaso. Maailmalla on tehty asiasta laaja selvitys, luki lehdessä.

    Ei uskoisi, kun kuuntelee sitä alituista rutinaa kaikesta. Ruotsikin jää kauas jälkeemme, kuudenneksi ja Yhdysvallat 20:nneksi.

    VastaaPoista
  18. Lisäillään vielä aivan ylivoimainen ehdotus koko kotkotuksen vaientamiseksi mitä myönteisintä keinoa apuna hyväksikäyttäen: pöksyt pois ja hommiin!
    Väestöliike sanoi savolainen seksiä.

    VastaaPoista
  19. Elämme islamilaisessa kommunismissa säikyttelevien klovnien armoilla. Te olette kaikki hulluja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on varmaan totta, mutta menee yli minun abstraktiotasoni, en käsitä, mitä haluat ilmaista. Paljon olen silti urani varrella käsittänyt mahdottomiakin ajatuskulkuja. Islamilaisessa kommunismissa säikyttelevä klovni? Me (sinä et?) olemme hulluja? Häh?

      Poista
    2. Kyll suomi on hullu.
      esim. Valavuori kohahdutti tiistaina homokommentillaan Twitterissä.

      Kohu syntyi, kun Valavuori otti kantaa Lidlin mainoksesta syntyneeseen vähemmistökeskusteluun.

      - Nyt on taas joku puuterikuorrutettu glitteri-rimppakinttuhintti vetänyt maidot väärään reikään. Enkä tarkoita nenää, Valavuori kirjoitti.

      Kun kommentin jälkeen Valavuorelta kysyttiin, edustaako lausunto myös Espoo Unitedin linjaa, hän vastasi seuraavasti:

      - Kyllä. Meille ei homoja palkata.
      Lähde Iltasanomat.


      Laajennetaanpa hieman ongelmaorientoitunutta kysymyksenasettelua :

      Jospa Valapatto ... eiku -vuori oiskin lausunut:
      Meillepä palkataan vain norsunluurannikkolaisia insesti-isiä ja vanhalestadiolaisia oppi-isiä sekä katolisia pappeja.

      Oiskos tullut palkankorotus/ pakkoloma/ kardinaalinvirka ?

      Entäpä jos ois loihe lausumaan, jotta meillepä palkataan vain partenogeneettiseen lisääntymiseen uskovia ??

      Poista
    3. Mistä sä tunnet sosialistin? Sensuurista, tietysti29 lokakuuta, 2016 21:18

      Limpun listat. Niin sosialidemokratiaa.
      SDP:n eduskuntayhmän puheenhoitaja Lindtman on tiemmä jo pitkään halunnut rajoittaa puhemiehen oikeutta antaa puheenvuoroja oman, siis ihan oman ryhmänsä jäsenille.

      Jos ette tiedä,lyhenne SDP on yhtä kuin Suomen Sosialidemokraattinen Puolue.

      Ehdottan, että edes julkisessa jutustelussa voisimme unohtaa puolueen nimestä sen demokratian pois.
      Silloin puhuttaisiin vain sosialisteista, olisiko lyhennekin silloin SP = Sosialistinen Puolue? Reipas nimenmuutoskin voisi piristää, miten olisi SS = Suomen Sosialistit?

      Poista
    4. Ha ha ha. Ootte kuin olisitte Putous-hahmoja? Pakko tän on olla parodiaa.

      Poista
    5. Hyvä oivallus, Anonyymi. Täältä puuttuu oikeasti vain Kissi Vähä-Hiilari. Minä voisin olla se Mitä laitetaan -tyyppi kirves kädessä. Että näin.

      Poista
  20. Vuosien varrella on on ollut aika mielenkiintoista ja jokseenkin surullista havaita että aiemmin niin yleinen poliittiinen yhdenvertaisuus on kääntynyt "persulaiseksi" hegemoniaksi, kaiken selittäväksi pienen ihmisen ääneksi jota itse ei pienimmässäkään määrin ei ede edusta.


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitähän tämä tarkoittaa? Tässäkin on aika pahoja abstraktioita, kuten "yleinen poliittinen yhdenvertaisuus", "persulainen hegemonia", "pienen ihmisen ääni". Eikös persujen kannatus ole pohjalukemissa ja laskusuunnassa ja Soininkin jatko vaakalaudalla?

      Poista
    2. Mistä sä tiedät? Ei tolkun ihmiset sano puoluekantaasa kysyttäsessä.

      Suomen sosialistit(SS) on liikaa rakkikoiran asemassa ja voisi melkein yhtä hyvin jäädä kotia koisaamaan neljäksi vuodeksi. Ei tämä meikäläinen demokratia toimi oikein hyvin, ei se toimi kai koskaan, mutta onneksi edes byrokratia pyörii ihan vimmatusti, jopa ilman voitelua.

      Poista
    3. Onko se siis vasemmiston vika, että maamme porvaripuolueet ovat niin surkeita? Kyllä minä yhä selvemmin olen kallistunut sille kannalle, että Juha Sipilä on politiikan Juice Leskinen.

      Poista
    4. Juice-vertaus liittyy siihen, että joskus leikkimielisesti ajettiin Juicea presidentiksi. Samanlainen juttu se on, että Sipilästä ihan oikeasti tuli pääministeri.

      Poista
    5. Suomen sosialistinä puhut tietenkin noin.

      Mikä siis voi olla pahempaa kuin olla materialistinen kapitalisti oikeistolainen? Tietysti sellainen, joka vaatii yksilönvapauksia ja turvaa itselleen ja omaisuudelleen. Ettäkö muka yhteiskunnalla ei ole oikeutta ottaa tarvitsemaansa yhteisen edun nimissä? Jos yhteisön jösenille annetaan yksilönvapauksia, ne perkeleet saattavat vedota oikeuksiinsa ja kieltäytyä luovuttamasta omaisuuttaan. Sehän on demokratian halveksuntaa!

      Poista
    6. Porvaripuolueet ovat pitäneet valtaa yhtäjaksoisesti jo pitkästi yli kymmenen vuotta. Silti kaikki kurja on jostain syystä muiden vikaa. Demarit ovat toki avustavana puolueena toisinaan olleet mukana.

      Poista
    7. Mitä tulee kohtuuttomaan ulkomaisen velan määrään, niin Matti Vanhanen aloitti siinä tämän syöksykierteen. Wikipediasta voi katsoa, keitä siellä taas olikaan silloin hallitusherroina.

      Poista
    8. Täti tiukka Urpilaanen, älä unohda30 lokakuuta, 2016 16:21

      Kyll minä muistan Jutan.
      Voimme kollektiivisesti röyhistää rintaamme, koska entinen valtionvarattomuusministeri Jutta Urpilainen vakuusneuvotteli matoisen maamme ja kataisen kansamme suoraan Euroopan kartalle.

      Tasavallan avvojohtaja Halonen äityi kehaisemaan, että Suomi sai hyvät vakuudet, koska hän ei kuulemma ainakaan halua olla selkäänpuukottaja. Pääministeri Käteisen mukaan taas Suomi sai mitä halusikin ja EU-komission puheenjohtaja Barroso kehui ratkaisun todistavan että Suomi on edelleen "yhteistyöhakuinen ja luotettava" EU:n pikku sotilas. Demarileirissä on suorastaan kustu hunajaa ja Jutan "takuuksia" hehkutettu jopa Granlundin ilmaveivin kaltaisena suorituksena.

      Leikki leikkinä. Jos tuo vakuuskusetus on ilmaveivi, niin silloin limppu sujahti suoraan ylämummosta omaan häkkiin.

      Poista
    9. Ketäs oli valtionvarainkanisterina?30 lokakuuta, 2016 17:11

      Niinpä niin. Tuo poliittinen muisti ihmeellinen asia. Valkoinen osoittautuu aikaa myöden mustaksi ja saatavat veloksi. Ja joka siitä muistuttaa on ainakin vihapuheinen populisti, jos ei peräti nationalistinen facisti. (Ainakin 30-luku tulee ikävästi mieleen... )


      Urpilaisen saavutukset:

      1.Arvonlisäveron nosto
      2. Suomen velkaantuminen kymmenillä miljardeilla
      3.Työpaikkojen kadottaminen sadoin tuhansin
      4. Erinomaiset takuut Kreikalta
      5. Lahjoitukset muille euromaille

      Poista
    10. Sosiaalidemokraattinen puolue (huomasitteks, kaks a-kirjainta?). Sosiaali.

      Sosiaalireformismi nousi hallitsevaksi yhteiskunnalliseksi aatemaailmaksi, kun klassinen liberalismi ja vapaa markkintalous menettivät suosiotaan 1800-luvun loppupuolella. Hyvinvointivaltio sai ideana elintilaa.

      Reformismi tarkoittaa karkeasti yksinkertaistettuna yhteiskunnan muuttamista sisältä käsin, demokraattisin keinoin, oikeudenmukaisemmaksi ja tasa-arvoisemmaksi. Pohjoismaista hyvinvointivaltiota ovat ajaneet alkuun vain vasemmistoon kuuluvat puolueet, mutta nykysin suomalaisessa oikeistossa, erityisesti kokoomuksessa on myös olemassa sosiaalireformistinen siipensä. Suomalainen sosialidemokratia kytkeytyy vahvasti sosiaalireformismiin.

      Euroopan Unionin jäsenyys on Suomelle hankala asia, kun ainoana pohjoismaana olemme täysjäsenenä EU:ssa. Kuulumme rahaliittoon. Se on ollut ilmeinen erhe ja virhe. Euroopan Unionin perusajatus sen sijaan on hyvä: itsenäisten valtioiden liittoutuma, eu-kansalaisten vapaa liikkuvuus Euroopassa, kauppasuhteet ja rauhan edistäminen.

      Poista
    11. Ha ha, mikä lipsahdus! Putosi yks a-kirjain pois. Hitsi vie...

      Poista
    12. Kannattaisi ajatella Suomen asemaa ja tilannetta EU-politiikan kautta. Miksi tapahtuu, se mikä on tapahtunut? Eikä yksittäisen poliitikon ansioina tai tappioina.

      Poista
    13. Kataisen hallituksessa Rinne sai aikaan lähinnä sättäämistä netissä, mikä sopi hallituksen yleislinjaan.
      Vuoden 2015 eduskuntavaalikampanjaa Rinne vauhditti julistautumalla äijäfeministiksi yritettyään tätä ennen parhaansa mukaan vieraannuttaa puolueen naistoimihenkilökannattajat.

      Vaalitenteissä Rinne hikoili ja änkkäsi kuin ainakin ihminen, joka ei ole tottunut vastaväitteisiin. Hän ei tunnistanut kysyttäessä hallituksen omia linjauksia, ja Carl Haglundin kaltainen ylipukeutuva nulikka pyyhki hänellä vaivatta vaalistudion pöytää (joka ratkesi Rinteen painosta).

      Tällaisten insidenttien vuoksi Rinne paneutuikin vaalikampanjan myöhemmässä vaiheessa kiusaantuneeseen mökötykseen. Rinteen johdolla SDP onnistuikin vaaleissa vetämään jälleen kerran kaikkien aikojen pohjalukemat Nikolai II:n valtakaudesta lähtien. Vaalien jälkeen alkoi tappion syiden analysointi, ja kaikkeen syylliseksi paljastui edellinen puheenjohtaja Urpilainen, joka oli pakottanut Rinteen sönkkäämään asiantuntemattomasti tiedotusvälineiden eteen.

      Poista
    14. Hei hyvä vaihtuva nimimerkki! Olet niin mainio poliittinen kolumnisti, että sinulla täytyy olla omakin blogi. Olisimme, varmaan muutkin kuin minä, syvästi kiitollisia, jos kertoisit sen osoitteen. Toteaa nimimerkki Tätä täytyy saada lisää.

      Poista
    15. Ajatteletko arvoisa anonyymi, että nuo rautarouvat toimivat maamme ylimmästä toimeenpanovallassata mitään piittaamatta? - Niin minäkin ajattelen, ihan turhia ja taidottomia paskiaisia olivat.

      Poista
    16. Ylin toimeenpanovalta, voi vee ja Karviaisen Kalevin munat! - Perustuslaista tässä kuitenkin yritetään vääntää. Miksi ne voivat olla noin huonoja siellä ylimmillä päätöspaikoilla?

      Poista
    17. Nykyisiä XYZ-sukupolvia syytetään "kaikki mulle - heti" -elämäntyylistä, ja Jutta Urpilainen on oman sukupolvensa tyypillinen edustaja.
      Olen kauan ihmetellyt, miksi sosialismi ei vaan kuole pois, vaikka sen kokeilut 1900-luvulla osoittautuivat karkeiksi epäonnistumisiksi. Miksi ihmisten usko vapaaseen markkinatalouteen ja vaurastumiseen ei kasva, vaikka olemme sivistyneempiä ja nähneet vieraita maita ja niiden kulttuureita enemmän kuin yksikään ikäluokka.
      Mikä ihmisiä houkuttaa sosialismissa - vihreässä tai punaisessa? Vastaus on ahneus. Toki sen edellä ovat kateus ja laiskuus, jotka ruokkivat tai jopa aiheuttavat ahneutta.

      Poista
    18. Niin vainen, mutta pohdi myös sitä, mikä siinä rahanahneudessa viehättää. Ja siinä, mikä viehättää kepulaisessa sosiaalihuollossa. Siinä, kun tulee ihan kamalasti, vaikka omia ansioita ei ole.

      Poista
    19. Arvo Salon lause pätee ikuisesti: "Tapa talonpoika päivässä." - Eihän siihen pysty, mutta maamme etua pitää ajatella.

      Poista
    20. Sosialismi (valtio vastaa ja jakaa rahaa) ei kuole, koska yritysmaailma tarvitsee sitä. Markkinaliberaali kapitalismi tarvitsee sitä. Nyt elämme sitä vaihetta, jota jotkut kutsuvat kauhukapitalismin nimellä. Eläköön sosialismi! Sosialismia pääomien omistajille (esimerkki: hallitus lahjoitti juuri metsäyhtiöille 300 miljoonaa euroa, vaikka ne tuottavat voittoa omistajilleen ihan mukavasti) ja valtion tukea yrittäjille. Ja äärimmäistä ja kovaa kapitalismia palkansaajille, piensäästäjille, eläkeläisille, opiskelijoille sekä työttömille.
      Silloin pärjäävät vain rahapelurit. Tampereen kaupunki on hävinnyt kasinopeleissä (ostamalla ns.johdannaisia) 100 miljoonaa euroa yhteisiä varoja, kuntalaisten maksamia veroeuroja.

      Siksi, sosialismi ei kuole pois. Niin kauan kun on niinpäin että kansa maksaa ja herrat senkun porskuttaa ja tyhjentävät kansalaisten taskut.
      Ei se vaan kuole, niin kauan kun meillä on itsenäisiä valtioita.

      Poista
    21. Onko tämä kehoitus?30 lokakuuta, 2016 20:42

      Riku Riemu30 lokakuuta, 2016 18:21

      Arvo Salon lause pätee ikuisesti: "Tapa talonpoika päivässä." - Eihän siihen pysty, mutta maamme etua pitää ajatella."

      Iines.
      Minusta tämä on vihakirjoitusta. Myös rasismia.

      Poista
    22. Saiko Arvo Salo siitä kirjoituskiellon?

      Nykypäivänä sananvapauden kielto voisi tullakin, mutta tuolloin sai sanoa.

      On myös erotettava sarkastinen huumori tosipuheesta, Anonyymi. Olisi kauheaa, jos huumori kiellettäisiin.

      Poista
    23. sä siis hyvksyt vihapuheen?30 lokakuuta, 2016 20:50

      Niinkö se oli, että supisuomalaista väkeä ei tarvinnut suvaita, sai panetella estoitta. Vai oliko se sittenkin vain villaisella painettavaa hevosenleikkiä eikä vihapuhetta?

      Puhutaanpa yhtä karmaisevasti mistä muusta kansanosasta ja vähemmistöstä tahansa, niin seuraukset tiedetään. Ei se olekaan enää leikkiä vaan totta.

      Poista
    24. Suomen laissa on kielletty ihmisarvoa loukkaavien, kansanryhmää kohtaan kiihottavien ja kunniaa loukkaavien ilmaisujen käyttö. On kuitenkin huomattava, että myös sellainen vihapuhe, joka ei täytä rikoksen tunnusmerkkejä, on haitallista ja siihen tulee puuttua. Minkäänlaista rasistista, syrjivää tai uhkailevaa ilmaisua ei tule hyväksyä.

      Poista
    25. "Mene munalla töihin", lienee jotain maalaisliittolaista. Ei sitäkään pidä sellaisena ottaa, maalaisliittolaiset eivät ehkä tienneet, mistä puhuvat.

      Aika runsasta on väittää maalaisliittolaisia nykypäivän neekereiksi. Onhan se läpiruma puolue.

      Poista
    26. P.S "hyvän ihmisen RR." tunnistaa siitä, että tämä on täydellisen suvaitsematon kaikkea sellaista kohtaan, jota ei ymmärrä ja jota hänen ei oman jenginsä säännöissä käsketä ymmärtämään, toisaalta tämäkin tunnistaminen on turhaa, koska "hyvä ihminen RR." haukkuu sinut "neekeriksi" luultavasti jo ennen kuin keskustelua pääsee syntymään.

      Poista
  21. Ai saakeli. Ehkä ei olis pitäny hulluja yllyttää. Koitahan pärjäillä. Ei nämä tuorekommunistit pahoja ole, paitsi suustansa. Ne nyt vähän pitää ääntä kun mä näytin niille. Kyllä niistä vielä kelpo demareita saadaan kun ne ensin jäähtyy viitisen sataa astetta. Jääsoikosta istumasta saa nousta kun on saanut käännytettyä viisitoista eläkeläistä sosiaaliseen kommunismiin. Jos on oikein nopea niin kaksitoistakin riittää.

    Iso Ylivihreä Mies (punainen planeetta)

    VastaaPoista